В статті розглянуто і теоретично обґрунтовано організацію англомовної професійної підготовки майбутніх лікарів із застосуванням компетентнісного підходу. Доведено, що pначущість компетентнісного підходу полягає у тому, що процес набуття майбутніми лікарями професійних знань і вмінь передбачає практичну спрямованість професійної підготовки в поєднанні з фундаментальними основами. Компетентнісний підхід у вищій медичній освіті зорієнтований на всебічний розвиток й підготовку студента медичного вишу до професійної діяльності і передбачає отримання ним знань, умінь, навичок, здатності до постійного самовдосконалення, самоосвіти, прийняття креативних рішень під час лікарської практики. Визначено, що завдяки використанню компетентнісного підходу відбувається зміщення акценту з накопичування знань, умінь і навичок на формування та розвиток у ключових і предметних компетентностей та вміння їх практично застосовувати.
In the system of medical education, the competence approach is realized in the complex preparation of future doctors for professional activity, which involves focusing on international quality standards for the training of specialists in the field of medicine. In this regard, the foreign language competence of the future doctor is an integral part of vocational training, as it allows the modern doctor in his professional activity to maximally adequately update himself intellectually at both the receptive and productive levels, allows him to get acquainted with the latest achievements in the professional field. The foreign language competence serves as the ability of future specialists to solve communication tasks within the framework of professional activity, to work with scientific and technical literature and foreign-language documentation, to search and analyze the information necessary for studying foreign experience within the chosen specialization, and thus creates preconditions for professional and personal growth of the future specialist, increases the efficiency of professional activity. Application of the competence approach in the system of higher medical education involves the definition of key and substantive competences of future physicians, as well as their content; definition of stages of formation of competencies, levels and indicators of formation; development of a system for monitoring and evaluating the level of preparedness. Thus, the significance of the competence approach lies in the fact that the process of acquiring future professionals of professional knowledge and skills involves the practical orientation of professional training in combination with the
fundamental approaches. Competence approach in higher medical education is oriented on the comprehensive development and preparation of a student of medical education for professional activity not only as a competent specialist, but also as a highly educated, educated person and involves obtaining him the knowledge, skills, abilities to continuous self-improvement, self-education, acceptance creative decisions during medical practice. In other words, due to the use of a competence approach there is a shift in emphasis on the accumulation of knowledge, skills for the formation and development of students of key and substantive competences and the ability to apply them practically.