Стаття присвячена дослідженню стану іншомовної професійно-мовленнєвої підготовленості майбутніх лікарів на сучасному етапі у медичних закладах вищої освіти. Схарактеризовано специфіку іншомовної професійної підготовки майбутніх лікарів у медичних вищих навчальних закладах і її структурні компоненти. Подано теоретичний аналіз понять «професійна освіта», «іншомовна професійно зорієнтована підготовка». Виокремлено методичні підходи у процесі професійної підготовки майбутніх лікарів, означено можливості формування іншомовної професійної підготовленості.
Professional orientation of activity requires, first of all, the integration of the discipline "Foreign language" with the profile disciplines; as well as assigns to the teacher of a foreign language the task of teaching a future specialist on the basis of inter disciplinary approach to use a foreign language as a means of systematic replenishment of professional knowledge, as well as a means for the formation of professional skills and abilities. The purpose of the article is to characterize these sense and specificity of foreign language training of future doctors in medical institutions of higher education. It should be noted that modern teaching methods enable medical students to perform certain tasks with the
help of proper programs, to predict various diseases and treat them simultaneously. Quite often, simulation of
situations is carried out, using certain means in the educational process of a higher medical establishment. It develops students' skills, logical thinking, while studying the patient' sproblems in real conditions allows to apply the
acquired skills immediately in to practice.
Professional-cognitive values perform the important functions in the formation of communicative preparedness of an individual:
– tentative, subordinated to achievement of the goal;
– integrative function that reflects the unity of terminal and instrumental values;
– information function related to the subordination of cognitive values;
– communicative function related to the processing, classification and transmission of information.
Formation of interest in the profession requires application of new pedagogical technologies, more active and
integral practical pedagogical activity in the process of foreign language training of future physicians.
Статья посвячена исследованию состояния иноязычной профессионально-речевой подготовленности будущих врачей на современном этапе в медицинских учреждениях высшего образования. Охарактеризована специфика иноязычной профессиональной підготовки будущих врачей в медицинских высших
учебных заведениях и ее структурне компоненты. Предложен теоретический анализ понятий
«профессиональное образование», «иноязычная профессионально ориентированная подготовка». Выделены методические подходы в процессе профессиональной підготовки будущих врачей, отмечены возможности формирования иноязычной профессиональной подготовленности.