Гендерна теорія є однією з найактуальніших теорій сучасної науки. Вивчення когнітивності в контексті безлічі наук теж є актуальною і перспективною теорією. Але найбільш актуальною стає не лише теорія, але й практика когнітивності. З іншого боку, не лише емпірична практика, але й перенесення в академічну дисципліну теорії гендерних відмінностей є одним із завдань сучасної науки. Взаємозв’язок і можлива інтеграція – одна з ключових проблем концептуалізації гендерних і когнітивних знань. Отже, об’єднуючи ці зусилля, можна зробити ряд висновків про відмінності гендерної когнітивності. У когнітивній сфері можна вважати встановленим факт наявності гендерних відмінностей у вербальних, просторових і математичних здібностях. Гендерні відмінності існують на генетичному рівні. Високий відсоток змісту генів х-хромосоми забезпечує генерацію білка, що бере участь у формуванні мозку, в організації вищої розумової діяльності, починаючи з вербальних навичок і соціальної поведінки і закінчуючи певними інтелектуальними здібностями. Структурні, біохімічні і функціональні відмінності між півкулями сильніше виражені у чоловіків, ніж у жінок, функціональні відмінності між двома чоловічими лобовими долями більші, ніж між двома жіночими лобовими долями. Тому чоловічі і жіночі стратегії ухвалення рішень різні, і також різна у них латералізація функцій лобових доль.
Gender distinctions in cognitive activity are a relatively new and more «hot area». Do we engage in the study of gender distinctions of neurobiology, cognitive, personality height, social behavior and set by a question: gender neuroаnаtоmy is a fate? Or can we be untied to biology of gender distinctions? How do we do a choice? What do we follow? In a cognitive sphere it is possible to consider set the fact of presence of sexual distinctions in verbal, spatial and mathematical capabilities. For women verbal flairs are better developed, and for men – spatial and mathematical. Gender differences exist at genetic level. Interestingly, that if inactivation of у-chromosome takes place at development of girls, then a х-chromosome is present and in a masculine embryo. The high percent of maintenance of genes of х-chromosome provides the generation of albumen participating in forming of brain. Some of these genes are involved in organization of higher cogitative activity, since verbal skills and social behavior ending certain intellectual capabilities. Scientists name a х-chromosome the «hot point» of cognition. So, exactly a woman chromosome forms the intellect of both men and women. The mutations of chromosomes cause psychical and cogitative rejections. As is generally known, men do not have a reserve х-chromosome, and her damage results in corresponding consequences. As is generally known, men do not have a reserve х-chromosome, and her damage results in corresponding consequences. If the хchromosome of woman is damaged, it is frequently possible to expect no consequences. This fact serves as the weightiest evidence that х- chromosome are involved in-process brain. So, a spare х-chromosome in a woman organism is a nocifensor at strongest stress situation, defeats of CNS, strokes etc. Frontal stakes are functionally different for men and for women. Probably also, that left and right frontal stakes functionally are very different for men and in less degree for women. Thus extremely improbably, that these functional differences are limited to distinction between a language and unverbal processes. Masculine and woman strategies of making decision are different, and the lateralization of functions of frontal stakes is also different for them. Masculine and woman strategies of making decision are different, and the lateralization of functions of frontal stakes is also different for them. It was known a long ago, that structural, biochemical and functional distinctions between hemispheres are stronger expressed for men, what for women. Therefore must not surprise, what functional distinctions more than between two woman frontal stakes between two masculine frontal stakes. The riddle of cognitive distinctions between genders can appear one of such problems, that needs to be carried from an empiric sphere in the sphere of the developed theoretical disciplines.
Гендерная теория является одной из самых актуальных теорий современной науки. Изучение когнитивности в контексте множества наук тоже является актуальной и перспективной теорией. Но наиболее актуальной становится не только теория, но и практика когнитивности. С другой стороны, не только эмпирическая практика, но и перевод в академическую дисциплину теории гендерных отличий является одной из задач современной науки. Взаимосвязь и возможная интеграция – одна из ключевых проблем концептуализации гендерных и когнитивных знаний. Итак, объединяя эти усилия, можно сделать ряд выводов об отличиях гендерной когнитивности. В когнитивной сфере можно считать установленным факт наличия гендерных различий в вербальных, пространственных и математических способностях. Гендерные отличия существуют на генетическом уровне. Высокий процент содержания генов х-хромосомы обеспечивает генерацию белка, участвующего в формировании мозга, в организации высшей мыслительной деятельности, начиная с вербальных навыков и социального поведения и заканчивая определенными интеллектуальными способностями. Структурные, биохимические и функциональные различия между полушариями сильнее выражены у мужчин, чем у женщин, функциональные различия между двумя мужскими лобными долями больше, чем между двумя женскими лобными долями. Поэтому мужские и женские стратегии принятия решений различны, и также различна у них латерализация функций лобных долей.