Мотиваційні чинники англомовної професійної підготовленості майбутніх лікарів

Show simple item record

dc.contributor.author Русалкіна, Л. Г.
dc.contributor.author Rusalkina, L.
dc.date.accessioned 2020-05-04T07:21:48Z
dc.date.available 2020-05-04T07:21:48Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Русалкіна Л. Г. Мотиваційні чинники англомовної професійної підготовленості майбутніх лікарів // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. 2019. № 2. С. 120-124. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/7038
dc.description.abstract У статті представлено аналіз концептів «мотив» і «мотивація»: психолого-педагогічні аспекти управління освітньою мотивацією, запропоновано конкретні шляхи і способи формування і розвитку усталеної позитивної мотивації до вивчення англійської мови майбутніми лікарями. Доведено взаємозв'язок відповідності змісту освітнього процесу і шляхів його реалізації. Метою дослідження є аналіз наявних проблем формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови майбутніми лікарями. Мотивації майбутніх лікарів значною мірою сприяє перехід від набуття знань до їх активізації та подальшого застосування і є необхідною умовою переходу від пасивного володіння англомовними знаннями, комунікативними вміннями та навичками до активного їх застосування в професійних і особистих цілях. Автор розрізняє пізнавальний і професійний інтереси. Проведений у природних умовах експеримент довів, що в системі мотивів пізнавальний інтерес є найбільш усталеним, найменш схильним до впливу побічних чинників. Розглянуто поняття «внутрішня мотивація», яка виникає у процесі навчання, коли майбутні лікарі починають усвідомлювати реальну необхідність вивчення іноземної мови. Це може відбуватися за умови участі студентів у студентських міжнародних конференціях, бесідах зі студентами-іноземцями, які навчаються в медичних ЗВО України, on-line спілкуванні із зарубіжними колегами-медиками, під час читання сучасної професійної англомовної літератури про лікування і профілактики різних хвороб, що проводиться провідними медичними установами світу та провідними профільними фахівцями, при знайомстві з новітніми зарубіжними препаратами і методами лікування різних патологій за кордоном і порівняння їх із методами лікування тих самих патологій у клініках України. Отже, створення позитивної мотивації у майбутніх лікарів, цілеспрямовано без зовнішнього втручання викладача використовують свій потенціал у форматі освітньої англомовного середовища для вирішення певних змодельованих професійних завдань. uk_UA
dc.description.abstract The article presents the analysis of the dictionary definitions of the concepts of “motive” and “motivation”. Some psychological and pedagogical aspects of managing educational motivation are updated, specific ways and methods of forming and developing sustainable positive motivation in the study of English by future doctors are proposed. The relationship between the content of the educational process and the ways of its implementation is proved. The aim of the study is to analyze the existing problems of the formation of positive motivation for the study of English by future doctors. The motivation of future doctors is greatly facilitated by the transition from the accumulation of knowledge to their activation and further application, and is a prerequisite for the transition from passive possession of language knowledge, communicative skills to their active use for professional and personal purposes. The author distinguishes between cognitive and professional interests. An experiment conducted in natural conditions proved that in a system of motives, cognitive interest is the most wellestablished, least affected by side factors. The concept of “intrinsic motivation”, which occurs during the educational process, when future doctors begin to realize the real need to learn a foreign language, is considered. This can щссгк in the process of students participating in international student conferences, conversations with foreign students who study in medical health care in Ukraine, on-line communication with foreign medical colleagues, while diseases, which is carried out by leading medical world’s clinics and leading specialists, while getting acquainted with the latest foreign drugs and methods of treatment for various pathologies abroad and their сomparison with methods of treatment of the same pathologies in Ukrainian clinics. All these factors increase the desire of future doctors to achieve their goal which is to master the skills of English-speaking professional communication and leads to the development of the motivational sphere of students of medical specialties as an incentive to acquire new professional knowledge. Thus, as a result of creating positive motivation for students-future doctors, they purposefully, without external intervention from the teacher, use their potential in the format of an educational Englishlanguage environment to solve certain simulated professional tasks. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject мотив uk_UA
dc.subject мотивація uk_UA
dc.subject англомовна професійна підготовка uk_UA
dc.subject майбутні лікарі uk_UA
dc.subject медичні ЗВО uk_UA
dc.subject motive uk_UA
dc.subject motivation uk_UA
dc.subject English-language professional training uk_UA
dc.subject future doctors uk_UA
dc.subject medical universities uk_UA
dc.title Мотиваційні чинники англомовної професійної підготовленості майбутніх лікарів uk_UA
dc.title.alternative Motivational factors of English-speaking professional preparedness of future doctors uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account