У статті представлено аналіз концептів «мотив» і «мотивація»: психолого-педагогічні
аспекти управління освітньою мотивацією, запропоновано конкретні шляхи і способи
формування і розвитку усталеної позитивної мотивації до вивчення англійської мови майбутніми
лікарями. Доведено взаємозв'язок відповідності змісту освітнього процесу і шляхів його
реалізації. Метою дослідження є аналіз наявних проблем формування позитивної мотивації до
вивчення англійської мови майбутніми лікарями. Мотивації майбутніх лікарів значною мірою
сприяє перехід від набуття знань до їх активізації та подальшого застосування і є необхідною
умовою переходу від пасивного володіння англомовними знаннями, комунікативними вміннями та
навичками до активного їх застосування в професійних і особистих цілях. Автор розрізняє
пізнавальний і професійний інтереси. Проведений у природних умовах експеримент довів, що в
системі мотивів пізнавальний інтерес є найбільш усталеним, найменш схильним до впливу
побічних чинників. Розглянуто поняття «внутрішня мотивація», яка виникає у процесі навчання,
коли майбутні лікарі починають усвідомлювати реальну необхідність вивчення іноземної мови.
Це може відбуватися за умови участі студентів у студентських міжнародних конференціях,
бесідах зі студентами-іноземцями, які навчаються в медичних ЗВО України, on-line спілкуванні із
зарубіжними колегами-медиками, під час читання сучасної професійної англомовної літератури
про лікування і профілактики різних хвороб, що проводиться провідними медичними установами
світу та провідними профільними фахівцями, при знайомстві з новітніми зарубіжними
препаратами і методами лікування різних патологій за кордоном і порівняння їх із методами
лікування тих самих патологій у клініках України. Отже, створення позитивної мотивації у
майбутніх лікарів, цілеспрямовано без зовнішнього втручання викладача використовують свій
потенціал у форматі освітньої англомовного середовища для вирішення певних змодельованих
професійних завдань.
The article presents the analysis of the dictionary definitions of the concepts of “motive” and
“motivation”. Some psychological and pedagogical aspects of managing educational motivation are
updated, specific ways and methods of forming and developing sustainable positive motivation in the study
of English by future doctors are proposed. The relationship between the content of the educational process
and the ways of its implementation is proved.
The aim of the study is to analyze the existing problems of the formation of positive motivation for
the study of English by future doctors.
The motivation of future doctors is greatly facilitated by the transition from the accumulation of
knowledge to their activation and further application, and is a prerequisite for the transition from passive
possession of language knowledge, communicative skills to their active use for professional and personal
purposes. The author distinguishes between cognitive and professional interests. An experiment
conducted in natural conditions proved that in a system of motives, cognitive interest is the most wellestablished,
least affected by side factors.
The concept of “intrinsic motivation”, which occurs during the educational process, when future
doctors begin to realize the real need to learn a foreign language, is considered. This can щссгк in the
process of students participating in international student conferences, conversations with foreign students
who study in medical health care in Ukraine, on-line communication with foreign medical colleagues, while diseases, which is carried out by leading medical world’s clinics and leading specialists, while getting
acquainted with the latest foreign drugs and methods of treatment for various pathologies abroad and their
сomparison with methods of treatment of the same pathologies in Ukrainian clinics. All these factors
increase the desire of future doctors to achieve their goal which is to master the skills of English-speaking
professional communication and leads to the development of the motivational sphere of students of
medical specialties as an incentive to acquire new professional knowledge.
Thus, as a result of creating positive motivation for students-future doctors, they purposefully,
without external intervention from the teacher, use their potential in the format of an educational Englishlanguage
environment to solve certain simulated professional tasks.