Globalization and increasing demands on
specialists determined the need to learn a foreign
language in the modern world. Consequently,
higher education institutions need to improve the
educational programme for the preparation of
future specialists for professional activities. The
aim of this research was to determine the
effectiveness of the use of modern digital
technologies during the study of a foreign
language by medical students. The research
employed the methods of expert evaluation, preand post-testing (CEFR), a survey with the
inclusion of a technology perception model.
Cronbach’s alpha was used to check the
reliability of the used questionnaires. Cohen’s
kappa coefficient and Pearson’s chi-squared test
were used for statistical processing of the results.
The study found that students of the experimental
group who studied using different digital
technologies showed significantly more success
in improving foreign language skills after the
final test than students of the control group. The
novelty of this study is that the study of English
by medical students was carried out using digital
technologies that were chosen according to the
age, profession and foreign language proficiency
level of the experimental sample of students.
Prospects for further research may be to
determine the effectiveness of artificial
intelligence during foreign language learning by
medical students.
Необхідність у вивченні іноземної мови у
сучасному світі продиктовано глобалізацією та
збільшенням вимог до спеціалістів. Через це,
заклади вищої освіти потребують вдосконалення
освітньої програми під час підготовки майбутніх
фахівців до професійної діяльності. Метою
поведеного дослідження стало визначення
ефективності використання сучасних цифрових
технологій під час вивчення іноземної мови
студентами медиками. Методами дослідження
стали: експертна оцінка, пре- та пост- тестування
(CEFR), опитування з включенням моделі
сприйняття технологій. Для перевірки надійності
використаних анкет було використано альфа
Кронбаха. Для статистичної обробки результатів
застосовано коефіціент Коена та критерій.
Пірсона. В ході дослідження було виявлено що
студенти експериментальної групи які походили
навчання з використанням різних цифрових після
проведення кінцевого тестування показали значні
успіхи у покращенні володіння іноземної мовою
ніж студенти контрольної групи. Новизна цього
дослідження полягає в тому, що вивчення
англійської мови студентами-медиками
здійснювалось за допомогою використання
цифрових технологій, які були обрані відповідно
до віку, фаху та рівня володіння іноземною мовою
вибірки студентів експериментальної вибірки.
Перспективами майбутніх досліджень може стати
визначення ефективності штучного інтелекту під
час вивчення іноземної мови студентами
медичного напряму підготовки.