У статті обґрунтовано доцільність побудови освітнього процесу в закладах вищої
медичної освіти на засадах аксіологічного,
культурологічного, компетентнісного,
особистісно-зорієнтованого та діалогічного методологічних підходів, з метою
формування у майбутніх лікарів готовності до міжкультурної взаємодії в подальшій професійній діяльності. Установлено,
що аксіологічний підхід передбачає спрямованість освітнього процесу на формування
загальнолюдських і професійних цінностей
у студентів, усвідомлення ними ціннісного
ставлення до своєї професії, до довколишніх людей і вмінь будувати з ними стосунки, не зважаючи на культурні, етнічні,
релігійні відмінності, тобто здійснювати
міжкультурну взаємодію, культурологічний підхід забезпечує залучення студентів
до національної і світової культури, сприяє
набуттю студентами практичних умінь
міжкультурної взаємодії; компетентнісний підхід сприятиме поглибленню знань
студентів щодо розмаїття культур світу,
усвідомленню важливості обраної професії, забезпечить набуття вмінь співпраці
з партнерами по взаємодії, незважаючи на
національні, релігійні відмінності, поважати
їхню думку, дотримуватися традицій, які
панують у тій культурі, з представником
якої доводиться спілкуватися лікарю в професійній діяльності; особистісний підхід
спрямований на активне залучення студентів у ситуації міжкультурного спілкування
і взаємодії, що сприятиме набуття ними
практичних умінь конструктивної взаємодії
з представниками різних культур; діалогічний підхід сприяє створенню сприятливої
атмосфери у групі, студенти мають можливість обмінятися думками, набувають
умінь і навичок слухати один одного, знаходити необхідні аргументи на користь своєї
позиції, опановують професійну лексику
тощо.
На підставі вищезазначеного, зроблено
висновок, що організація освітнього процесу
в закладах вищої медичної освіти на підставі
аксіологічного, культурологічного, компетентнісного, особистісно-зорієнтованого
та діалогічного методологічних підходів
сприятиме формуванню готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії в
подальшій професійній діяльності.
The article substantiates the expediency of building the educational process in institutions of
higher medical education on the basis of axiological, cultural, competence, personality-oriented
and dialogical methodological approaches,
in order to form future doctors' readiness for
intercultural interaction in further professional
activities. It is established that the axiological
approach involves the educational process on
the formation of universal and professional values in students, their awareness of values to their
profession, people and the ability to build relationships with them, despite cultural, ethnic, religious differences, ie intercultural interaction, culturological approach ensures the involvement of
students in national and world culture, promotes
the acquisition of students' practical skills of
intercultural interaction; Competence approach
will help to deepen students' knowledge of the
diversity of cultures of the world, awareness of
the importance of the chosen profession, ensure
the acquisition of skills of cooperation with partners, despite national, religious differences,
respect their opinion, follow the traditions of the
culture. doctor in professional activity; personal
approach is aimed at active involvement of students in the situation of intercultural communication and interaction, which will promote their
acquisition of practical skills of constructive interaction with representatives of different cultures;
dialogical approach helps to create a favorable
atmosphere in the group, students have the
opportunity to exchange views, acquire skills and
abilities to listen to each other, find the necessary
arguments in favor of their position, master professional vocabulary and more.
Based on the above, it is concluded that the
organization of the educational process in higher
medical education on the basis of axiological,
cultural, competence, personality-oriented and
dialogical methodological approaches will help
prepare future doctors for intercultural interaction
in further professional activities.