Предметно-специфічні «інтелекти» більш-менш відповідають когнітивним змінним, що систематично вивчаються фахівцями з когнітивної нейронауки. Культурні і освітні чинники поза сумнівом грають роль в оцінці «розуму», але існують фундаментальні культурні інваріанти «розуму», які сприймаються схожим чином в кожному суспільстві, так само як такі інваріанти існують для фізичної краси. Що є мозковими структурами, індивідуальні варіації яких визначають ці глобальні риси? Рейтинги «розуму» краще всього корелюватимуть з функціями, що управляють лобовими долями. У схемі «множинного інтелекту» інтелект, що саме управляє, є тим, що ми інтуїтивно розпізнаємо як «володіння розумом». Здатність сформувати внутрішнє уявлення про душу іншої особи пов’язана з іншою фундаментальною когнітивною здатністю: поняттям самосвідомості і диференціацією Я-не-Я. Самосвідомість фундаментальна для нашого психічного життя і, ймовірно, без нього не існує складної когнітивної діяльності. Проте наукові дані свідчать, що самосвідомість з’являється в ході еволюції пізно і пов’язана з розвитком лобових доль. Отже, самосвідомість з’являється як когнітивна здатність і практика, які пов’язані з еволюційним ступенем розвитку людини.
People are inclined to determine other people on their talents and defects. But when we name someone «clever» or «penetrating», and someone «foolish» or «near», we already do not talk about the narrow special lines. We go far nearer near determination of essence of personality, to determination of personality, but not her properties. To be «clever» (or «foolish») is not your property, it is you. Curiously, that is present certain
degree of independence between this global measuring of human mind and more narrow special lines. But what do we imply under terms «penetrating» and «near»? And that are cerebral structures individual variations of that determine these global lines? In the last two decades a transition happened in behalf on the «plural aspects of intellect». In-specific «intellects» more or less correspond to the cognition variables systematic studied by specialists on cognition neuroscience. Thus, it is possible to make gradation of mind: general mind, genius, specific intellects. Largely a line speech goes about that behaves to our ability to understand other people and foresee their behavior, reasons and intentions. Taking into account public character of our life, this ability has a major value for our success with the widest sense. In description of substantial managing functions, the aspects of sequence, planning, temporal arrangement are important. We will model a situation, that you must plan and consistently organize your actions in co-ordination with the group of other individuals and establishments, engaged in planning and successive organization of their actions. To succeed in this co-operation, you must not only be able to work out a plan your own actions, but you also must manage to get to nature of plans of other participants. Each, who possesses ability of penetration in the soul of other people, intuitively perceived as «clever» or «penetrating», and each, whoever possesses this ability, perceived as «foolish» or «near». Using these descriptions, it is possible to catch cognition essence of individual, unlike his narrow cognition lines. Ability to form an internal form about the soul of other personality it is related to other fundamental cognition ability: by the concept of consciousness and differentiation of I-not-I. Consciousness is fundamental for our psychical life and, probably, without him there is not difficult cognition activity. However scientific data testify that consciousness appears during an evolution late and it is related to development of frontal stakes.
Предметно-специфические «интеллекты» более или менее соответствуют когнитивным переменным, систематически изучаемым специалистами по когнитивной нейронауке. Культурные и образовательные факторы несомненно играют роль в оценке «ума», но существуют фундаментальные культурные инварианты «ума», которые воспринимаются сходным образом в каждом обществе, так же как такие инварианты существуют для физической красоты. Что представляют собой мозговые структуры, индивидуальные
вариации которых определяют эти глобальные черты? Рейтинги «ума» будут лучше всего коррелировать с управляющими функциями – лобными долями. В схеме «множественного интеллекта» именно управляющий интеллект является тем, что мы интуитивно распознаем как «обладание умом». Способность сформировать внутреннее представление о душе другой личности связано с другой фундаментальной когнитивной способностью: понятием самосознания и дифференциацией Я-не-Я. Самосознание фундаментально для нашей психической жизни и, вероятно, без него не существует сложной когнитивной деятельности. Однако научные данные свидетельствуют, что самосознание появляется в ходе эволюции поздно и связано с развитием лобных долей. Итак, самосознание предстает как когнитивная способность и практика, которые связаны с эволюционной ступенью развития человека.