Статья посвящена осмыслению свободы воли, рассмотренной как имманентное основание антропного времени и человеческой истории. Предложено различение детерминированной и самодостаточной свободы воли. Рассмотрены две ипостаси свободы воли – «плюс-свобода», разворачивающаяся в условиях комплементарности единиц антропного времени, и «минус-свобода», становление которой происходит, когда темпоральные единицы не комплементарны друг другу. Показаны варианты соотнесенности свободы воли с влиянием аттракторов истории.
Стаття присвячена осмисленню свободи волі, розглянутої як іманентна підстава антропного часу та людської історії. Запропоноване розрізнення детермінованої та самодостатньої свободи волі. Розглянуті дві іпостасі свободи волі – «плюс-свобода», що розгортається в умовах компліментарності одиниць антропного часу, і «мінус-свобода», становлення якої відбувається, коли темпоральні одиниці не комплементарні одна одній. Показані варіанти співвіднесеності свободи волі з впливом аттракторів історії.
The article is devoted to consideration of a free will as an immanent base of an anthropic time and a human history. A distinction between deterministic and self-sufficient free will is offered. With the first notion the free will that moves anthropic time and history under the influence of objective determining principles, which are attractors of life and death (phases of ordering) is denominated. The second notion denominates the free will which is realized outside the context of determinants of the history (phases of chaotization). Two faces of free will are considered, which are the «plus-freedom», that takes place
in conditions of complementarity of units of the anthropic time, and the «minusfreedom», the establishment of which occurs when the temporal units are noncomplementary to each other. Variants of correlation of free will with the influence of attractors of history are shown: determinate «plus-freedom», determinate «minus-freedom», self-sufficient «plus-freedom». An impossibility of becoming a self-sufficient «minus-freedom» is substantiated.