В статті обґрунтовується сутність та особливості іншомовних комунікативних умінь майбутніх
лікарів на сучасному етапі. Особливу увагу зосереджено на визначенні і уточненні понять «професійне
спілкування», «іншомовне професійне спілкування майбутніх лікарів». Проаналізовано вітчизняну і
зарубіжну психолого-педагогічну літературу з проблеми. Виокремлено особливості професійного
спілкування.
Аналіз робіт науковців свідчить про те, що автори розглядають процес іншомовної професійної
комунікації як свідомий, творчий. Особливу увагу дослідники зосереджують на необхідності дотримання
низки умов, що сприяють ефективному формуванню іншомовних комунікативних умінь у студентівмедиків,
а саме: свідоме оволодіння знаннями про прийоми і способи виконання професійної діяльності,
практичний досвід їх застосування, взаємозв'язок теоретичної і практичної підготовки, контроль і аналіз
студентами власних дій, наявність позитивної мотивації до засвоєння знань і оволодіння уміннями,
ускладнення умов діяльності, що сприяє оволодінню досвідом переносу вмінь у нову професійну ситуацію.
Особливе значення в процесі набуття іншомовних професійних комунікативних умінь слід надати
аспекту сприйняття партнера у спілкуванні. Як основні чинники, що зумовлюють ефективність
спілкування, виокремлюємо такі: мета, правила, ролі, вибір елементарних дій, послідовність поведінкових
актів, мова і мовленнєва діяльність, труднощі взаємодії і навички їх подолання. Всі чинники взаємопов’язані
й утворюють певну систему. В процесі удосконалення іншомовних професійних комунікативних умінь
сприйняття комунікантів стає більш довільним і досконалим. Відповідно, комунікативний процес стає
ефективнішим і якіснішим.
In the represented article the current essence and features of communicative skills of future doctors are
grounded. Special attention to the definition and specification of the notions «professional communication»,
«professional communication of future doctors» is paid. Domestic and foreign psychological and pedagogical
literature concerning the problem has been analyzed. The features of professional communication have been
specified.
The analysis of the scientific works proves that the authors treat the process of foreign language professional
communication as conscious and creative. The scientists pay special attention to the necessity to follow some
conditions that contribute to the effective forming of medical students’ foreign language communicative skills such
as: conscious gaining of knowledge about methods and ways of professional activity performance, practical
experience of its application, interaction between theoretical and practical training, students’ control and analysis of
their own actions, presence of positive motivation for gaining knowledge and mastering skills, complication of
activity conditions, which speed up gaining experience of transferring skills to a new professional situation.
Particular attention in the process of gaining foreign communicative skills should be paid to the perception of a
partner in communication. The main factors conditioning efficiency of professional communication are as follows:
purpose, role, choice of simple actions, behavioural act sequence, language and speech activity, difficulties of
interaction and their overcoming. All the factors are interconnected and form the proper system. In improvement of
professional communicative skills perception of communicants is becoming more perfect and free. Thus,
communicative process is likely to become more effective and qualitative.
В статье обосновывается сущность и особенности иноязычных коммуникативных умений будущих
врачей на современном этапе. Особое внимание сосредоточено на определении и уточнении понятий
«профессиональное общение», «иноязычное профессиональное общение будущих врачей».
Проанализирована отечественная и зарубежная психолого-педагогическая литература по данной проблеме.
Выделены особенности профессионального общения.
Анализ работ ученых свидетельствует о том, что авторы рассматривают процесс профессиональной
коммуникации как сознательный, творческий. Особое внимание исследователи сосредотачивают на
необходимости соблюдения ряда условий, которые способствуют эффективному формированию
иноязычных коммуникативных умений у студентов-медиков, а именно: сознательное овладение знаниями о
приемах и способах осуществления профессиональной деятельности, практический опыт их использования,
взаимосвязь теоретической и практической подготовки, контроль и анализ студентами собственных
действий, наличие позитивной мотивации к усвоению знаний и овладению умениями, усложнение условий
деятельности, что способствует овладению опытом переноса умений в новую профессиональную ситуацию.
Особое значение в процессе приобретения иноязычных профессиональных коммуникативных умений
следует уделить аспекту восприятия партнера по общению. Как основные факторы, обуславливающие
эффективность, профессионального общения выделим следующие: цель, правила, роли, выбор
элементарных действий, последовательность поведенческих актов, язык и речевая деятельность, трудностивзаимодействия и навыки их преодоления. Все факторы взаимосвязаны и образуют определенную систему.
В процессе усовершенствования профессиональных комуникативных умений восприятие коммуникантов
становится более произвольным и совершенным. Следовательно, коммуникативный процесс становится
эффективнее и качественнее.