У статті розглянуто основні результати останнього етапу реформування системи
громадського здоров’я, його структурна перебудова та створення госпітальних округів
в Україні, більше детально розглянуто одеський регіон та його особливості. Розглянуто
нормативно-правові акти на Яких базується система реформування, а також результати
отримані в одеському регіоні станом на 20.12.2023 р. Досліджено структура Одеського госпітального округу та особливості його побудови. Запропонована референтну модель для
формування стратегі організаційного розвитку та сталості. В які надано структурний
процес опису основних елементів стратегії розвитку ЗОЗ, наведено приблизний приклад
виконання SWOT-аналізу для кластерної лікарні. Розроблено паспорт опису бізнес-процесів
та індикаторі, який містить інформацію про бізнес-напрямки, одиниці виміру, спосіб обчислення, джерела даних, кратність збору даних і способи верифікації, критерії оцінювання даних
у динаміці, відповідальних та власників бізнес-процесів, та наведено його фрагмент. А також
розглянуто що потрібно включати в операційні щорічні плани для забезпечення необхідної
дієвості та життєздатності стратегії.
The article considers the main results of the last stage of the reform of the public health system, its
structural restructuring and the creation of hospital districts in Ukraine, considers in more detail the
Odessa region and its features. The normative legal acts on which the reform system is based are
considered, as well as the results obtained in the Odessa region as of 20.12.2023. The structure of
the Odessa hospital district and the features of its construction are investigated. As of 20.12.2023
in Ukraine, 19 regions have formed capable hospital networks, which include 562 institutions, of
which 123 are super-clustered hospitals, 157 cluster HCFs and 282 general health care institutions.
In the Odessa region, the capable network of the Odessa hospital district included: 7 cluster districts,
5 supercluster hospitals, 13 cluster hospitals, 20 general hospitals. In addition to primary care and
emergency medical care facilities, 38 specialized medical care facilities were included. Methodological
or regulatory support for the development of such documents neither the CMU, nor the Ministry of
Health or health departments provide. Therefore, we proposed a reference model for developing a
strategic development plan that can be used for a cluster or general hospital. The reference model for
formation of the strategy of organizational development and constancy is offered. In which the structural process of describing the main elements of the strategy for the development of HCV is provided,
an approximate example of performing a SWOT analysis for a cluster hospital is given. The passport of
description of business processes and indicator, which contains information about business directions,
units of measurement, method of calculation, data sources, multiplicity of data collection and methods
of verification, criteria of evaluation of data in dynamics, responsible persons and owners of business
processes, and its fragment is given. It also considers what should be included in operational annual
plans to ensure the necessary effectiveness and viability of the strategy. There are no strict requirements for a strategic plan for the development of a health care institution. This will allow institutions to
adapt plans to their real needs, develop and adjust documents that will help develop according to an
understandable scenario and measure results.