Стаття присвячена визначенню поняття «готовність майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії» й окресленню шляхів формування означеного конструкту в освітньому процесі закладів вищої медичної освіти. Розглянуто підходи науковців до визначення сутності понять «готовність», «готовність до професійної діяльності», «готовність до міжкультурної взаємодії». Визначено, що готовність майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії – це особистісний психологічний стан, який характеризується позитивною настановою на співробітництво із представниками різних культур, установлення з ними довірчих відносин, наявністю знань про традиції своєї та інших культур, дотриманням професійного етикету в медичній галузі, уміннями вербального й невербального спілкування, особистісними і професійними якостями, що сприятиме здійсненню професійної діяльності на високому рівні. Зазначено, що основними вміннями міжкультурної взаємодії є вміння орієнтуватись у феноменах іншого способу життя, іншої свідомості й системи почуттів, ієрархії цінностей; будувати взаєморозуміння у процесі спілкування; сприймати й розуміти факти іншої культури, порівнювати їх із власним світоглядом і культурним досвідом, знаходити між ними відмінності і схожості; визнавати та приймати такі відмінності; шукати взаєморозуміння через компроміс, який поєднує різні позиції співрозмовників; фокусуватись на взаємодії, що відбувається у процесі спілкування; вчитись толерантно ставитись до всіх співрозмовників, приймаючи та поважаючи їх погляди. Установлено, що шляхами формування готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії в подальшій професійній діяльності є створення належних умов для розвитку зацікавленості студентів-медиків у вивченні іншої культури, поглиблення знань щодо національно-культурних особливостей та зразків поведінки представників різних культур як у процесі аудиторних занять, так і в межах цілеспрямованої виховної роботи в позааудиторній діяльності.
The article is devoted to defining the concept of “future physicians’ readiness for intercultural interaction” and outlining
the ways of formation of the specified construct in the educational process of institutions of higher medical education.
The approaches of scientists to defining the essence of the concepts “readiness”, “readiness for professional activity”,
“readiness for intercultural interaction” are considered. It is determined that future doctors’ readiness for intercultural
interaction is a personal psychological state, characterized by positive attitude to cooperation with representatives of
different cultures, establishment of mutual trusting relations with them, availability of knowledge about the traditions of
their own and other culture, adherence to professional etiquette in medical profession, medical profession and non-verbal
communication, personal and professional qualities, which will facilitate high-level professional act.
It is stated that the basic skills of intercultural interaction are the ability to be guided in the phenomena of another
way of life, different consciousness and system of feelings, hierarchy of values; build mutual understanding in the process
of communication; to perceive and understand facts of another culture, to compare them with one’s own worldview and
cultural experience, to find differences and similarities between them; recognize and accept such differences; seek mutual
understanding through a compromise that combines the different positions of the interlocutors; focus on the interaction
that occurs in the communication process; learn to tolerate all interlocutors by accepting and respecting their views.
It is established that the ways of forming future doctors “readiness for intercultural interaction in further professional
activity is to create proper conditions for the development of medical students” interest in studying another culture, to
deepen knowledge of national and cultural characteristics and behaviour patterns of representatives of different cultures
as in the process of classroom, classroom and within the purposeful educational work in extracurricular activities.