У статті висвітлено сутність педагогічних умов, що сприятимуть формуванню готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії у професійній діяльності. Подано авторське розуміння поняття «педагогічні умови». Розглянуто необхідність створення полікультурного середовища в закладах вищої медичної освіти для формування вмінь і навичок міжкультурної комунікації студентів-майбутніх лікарів під час їхнього навчання в медичному виші. Полікультурне середо вище медичного ЗВО – це освітній процес, учасниками якого є представники різних культур, спрямований на формування полікультурної особистості майбутніх лікарів, які відрізняються національними, релігійними і культурними цінностями, спроможні розуміти інші культури та толерантно ставитися до них, здатні позиціонувати свою країну в умовах міжкультурної взаємодії, залучає їх до світових культурних традицій, виховання в них поваги до інших народів, забезпечення рівноправного діалогу з представниками інших культур, що відбувається на тлі толерантності і доброзичливості, у процесі професійної підготовки. Створення полікультурного середовища в медичному ЗВО сприятиме обізнаності студентів щодо культурного розмаїття у, формуванню в них ціннісного ставлення до національних особливостей представників різних культур; розвитку позитивної мотивації до взаємодії. Створенню полікультурного середовища ЗВО сприятимуть введення навчального курсу «Основи формування готовності майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії», оформлення навчальних приміщень плакатами і висловами про толерантність, випуск стіннівок, радіопередач, які будуть знайомити студентів із культурно-національними особливостями різних країн тощо. Доведено, що значну роль у підготовці майбутніх лікарів до міжкультурної взаємодії у професійній діяльності відіграє спрямування освітнього процесу на поглиблення теоретичних знань і формування практичних умінь і навичок міжкультурної взаємодії засобами інтерактивних методів навчання. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що освітній процес здійснюється за умов постійної й активної взаємодії всіх учасників, де всі суб'єкти є рівноправними партнерами. Таке навчання ефективно сприяє формуванню ціннісних орієнтацій, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці. До інтерактивних методів навчання належать: інтерактивні лекції, аналіз конкретних професійних ситуацій (кейс-стаді), мозковий штурм, рольові і ділові ігри, дискусії, квести веб-квести тощо, використання яких на навчальних заняттях сприятиме усвідомленню важливості міжкультурної взаємодії майбутніх лікарів. необхідності вдосконалення знань культурно-національних особливостей представників різних культур, вмотивовутиме студентів до досягнення успіху в міжкультурній взаємодії в подальшій професійній діяльності, розвиватиме толерантність, емпатію, комунікативні вміння і вміння емоційної саморегуляції. Установлено, що вагоме місце у професійній підготовці майбу тніх лікарів до міжкультурної взаємодії посідає позааудиторна діяльність студентів. Позааудиторна робота розглядається як спеціально організовані й цілеспрямовані позааудиторні заняття та система пізнавальних і виховних заходів, метою яких є поглиблення та розширення знань, отриманих в умовах навчального процесу, розвиток творчих здібностей, задоволення наукових інтересів, опрацювання різноманітних умінь і навичок майбутніх фахівців. Позааудиторна робота включає участь у наукових гуртках, наукових товариствах, виховних заходах, фестивалях, конкурсах, інтелектуальних іграх, спортивних змаганнях, що проводяться в позанавчальний час.
The article highlights the essence of pedagogical conditions that will contribute to the formation of readiness of future doctors for
intercultural interaction in professional activities. The author's understanding of the concept of "pedagogical conditions" is given. The
necessity of creating a multicultural environment in institutions of higher medical education for the formation of skills and abilities of
intercultural communication of students-future doctors during their studies at a medical university is considered. The multicultural
environment of medical health care is an educational process involving representatives of different cultures, aimed at forming a
multicultural personality of future doctors who differ in national, religious and cultural values, are able to understand other cultures
and be tolerant, able to position their country in intercultural conditions. interaction, attracts them to world cultural traditions,
fostering in them respect for other peoples, ensuring equal dialogue with representatives of other cultures, which takes place against
the background of tolerance and friendliness, in the process of training. The creation of a multicultural environment in medical health
care will promote students' awareness of cultural diversity, the formation of their values to the national characteristics of different
cultures; development of positive motivation to interact. The creation of a multicultural environment will be facilitated by the
introduction of the training course "Fundamentals of future doctors' readiness for intercultural interaction", design of educational
premises with posters and statements about tolerance, issue of wall hangings, radio programs that will acquaint students with cultural and national features of different countries. It is proved that a significant role in preparing future doctors for intercultural interaction
in professional activities is played by the direction of the educational process to deepen theoretical knowledge and the formation of
practical skills and skills of intercultural interaction through interactive teaching methods. The essence of interactive learning is that
the educational process is carried out under the conditions of constant and active interaction of all participants, where all subjects are
equal partners. Such training effectively contributes to the formation of value orientations, skills and abilities, creating an atmosphere
of cooperation. Interactive teaching methods include: interactive lectures, analysis of specific professional situations (case studies),
brainstorming, role and business games, discussions, quests, web quests, etc., the use of which in training will help to understand the
importance of intercultural interaction of future doctors. the need to improve knowledge of cultural and national characteristics of
different cultures, will motivate students to succeed in intercultural interaction in further professional activities, will develop
tolerance, empathy, communication skills and emotional self-regulation skills. It is established that an important place in the
professional training of future doctors for intercultural interaction is occupied by extracurricular activities of students. Extracurricular
activities are considered as specially organized and purposeful extracurricular activities and a system of cognitive and educational
activities aimed at deepening and expanding knowledge gained in the educational process, development of creative abilities,
satisfaction of scientific interests, development of various skills of future professionals. Extracurricular work includes participation in
scientific circles, scientific societies, educational events, festivals, competitions, intellectual games, sports competitions held in
extracurricular time.