Стаття присвячена актуальній проблемі ефективності моніторингу якості освіти у закладі вищої освіти. Моніторинг відповідає за зворотний зв’язок у системі внутрішнього забезпечення якості освіти. Метою дослідження є розроблення та обґрунтування факторно-критеріальної моделі ефективності моніторингу якості освіти. Для
написання статті використані такі методи наукового пізнання: аналіз, факторно-критеріальне моделювання, метод Дельфі. Під моніторингом якості освіти у закладі
вищої освіти ми розуміємо інформаційноаналітичну систему, що постійно оновлюється на основі безперервного (циклічного)
відстеження стану і динаміки змін якості
освіти. Моніторинг здійснюється з метою
прогнозування її подальшого розвитку, вироблення ефективних управлінських рішень
та постійного покращення якості освіти
та освітньої діяльності. Охарактеризовано основні підходи до визначення сутності
поняття «ефективність»: досягнення
ефекту або результату; співвідношення
результату і витрат; комплексна оцінка
результатів використання всіх видів ресурсів; рівень досягнення поставлених цілей;
реалізація цілей за прийнятного співвідношення витрат і результатів. З’ясовано, що
ефективність моніторингу якості освіти
доцільно розглядати з позицій підходу досягнення мети. Ефективність моніторингу
якості освіти у закладі вищої освіти розглядається як ступінь досягнення цілей
моніторингу якості освіти, якісне виконання
та забезпечення взаємодії всіх його функцій,
урахування соціально-психологічних чинників під час здійснення моніторингових процедур. На основі кваліметричного підходу
розроблено факторно-критеріальну модель
ефективності моніторингу якості освіти.
Обчислено вагові коефіцієнти для кожного
параметра, фактору і критерію. Особливістю цієї моделі є можливість адаптації до
специфіки системи внутрішнього моніторингу якості освіти у закладах вищої освіти,
що забезпечує її варіативність.
The article is devoted to the topical problem
of the effectiveness of monitoring the quality
of education in higher education. Monitoring
provides feedback in the internal quality
assurance system of education. The aim of the
study was to develop and substantiate a factorcriterion model of the effectiveness of monitoring
the quality of education. The following methods
of scientific cognition were used to write the
article: analysis, factor-criterion modeling,
Delphi method. By monitoring the quality of
education in a higher education institution, we
mean an information-analytical system that is
constantly updated on the basis of continuous
(cyclical) monitoring of the state and dynamics of
changes in the quality of education. Monitoring
is carried out in order to predict its further
development, develop effective management
decisions and continuous improvement of the
quality of education and educational activities.
The main approaches to defining the essence
of the concept of “efficiency” are characterized:
achievement of effect or result; the ratio of result
and cost; comprehensive assessment of the
results of the use of all types of resources; the
degree of achievement of goals; realization of
the purposes at an acceptable parity of expenses
and results. It was found that the effectiveness
of monitoring the quality of education should be
considered from the standpoint of the approach
to achieving the goal. The effectiveness of
monitoring the quality of education in higher
education is seen as the degree of achievement
of the goals of monitoring the quality of education,
quality performance and ensuring the interaction
of all its functions, taking into account sociopsychological factors in monitoring procedures.
On the basis of the qualimetric approach the
factor-criterion model of efficiency of monitoring
of quality of education is developed. The weights
for each parameter, factor and criterion are
calculated. The peculiarity of this model is the
ability to adapt to the specifics of the system of
internal monitoring of the quality of education in
the institution of higher education, which ensures
its variability.