The article contains a description of the technology of game modeling, which is used in the
practice of teaching medical students and the
formation of their professional communication
skills. The business game is an effective method
of forming professional skills and abilities and
contributes to the quality of specialist training as
a whole. Knowledge of a foreign language is a
professional necessity for many professionals.
Medical specialists are no exception. The specificity of their professional activity is to help people
to be treated from diseases, as well as to save
their health, and often their lives.
The urgent task of the higher school is to train
highly qualified specialists who would meet the
ever-growing needs of modern society and be
competitive on the labor market. The improvement of the integral pedagogical process of the
higher educational institution, its technologization, which is carried out through the introduction
of new modern learning and education technologies, innovative methods of activating the educational and cognitive activity of students, is of great
importance in its solution.
Relatively recently, business games have entered
our lives, which have recently been widely used
in higher education as an important didactic
method that intensifies the learning process and
closely connects it with practical activities. Practitioners consider it as a method of active learning, which is based on imitation, modeling, reproduction of a real production situation in a game
form. In it, each participant plays a role, performs
actions similar to the behavior of a teacher and a
student. The business game is used as a method
of practical training, serves as a means of learning moral and ethical norms, mastering the skills
and abilities of making adequate decisions in
imaginary professional situations.
Стаття містить опис технології ігрового
моделювання, яка використовується в практиці навчання студентів-медиків та формування у них професійних комунікативних
навичок. Ділова гра є ефективним методом
формування професійних умінь і навичок і
сприяє підвищенню якості підготовки спеціаліста в цілому. Знання іноземної мови є
професійною необхідністю для багатьох
фахівців. Медичні спеціалісти не є винятком. Специфіка їхньої професійної діяльності
полягає в тому, щоб допомагати людям
лікуватися від хвороб, а також рятувати
їхнє здоров'я, а часто й життя.
Актуальним завданням вищої школи є підготовка висококваліфікованих спеціалістів, які відповідали б постійно зростаючим
потребам сучасного суспільства та були
конкурентоспроможними на ринку праці.
Велике значення в її вирішенні має вдосконалення цілісного педагогічного процесу
вищого навчального закладу, його технологізація, яка здійснюється шляхом впровадження нових сучасних технологій навчання
і виховання, інноваційних методів активізації
навчально-пізнавальної діяльності студентів.
Відносно недавно в наше життя увійшли
ділові ігри, які останнім часом широко використовуються у вищій школі як важливий
дидактичний метод, що активізує процес
навчання і тісно пов'язує його з практичною
діяльністю. Практики розглядають його як
метод активного навчання, в основі якого
лежить імітація, моделювання, відтворення
реальної виробничої ситуації в ігровій формі.
Кожен учасник грає свою роль, виконує дії,
схожі на поведінку викладача і здобувача
вищої освіти. Ділова гра використовується
як метод практичної підготовки, служить
засобом засвоєння морально-етичних норм,
оволодіння вміннями та навичками прийняття адекватних рішень в уявних професійних ситуаціях.