Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Попов, М. В. | uk_UA |
dc.contributor.author | Ільїна-Стогнієнко, В. Ю. | uk_UA |
dc.contributor.author | Сисоєва, І. В. | ua |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T10:15:48Z | |
dc.date.available | 2023-04-03T10:15:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Попов М. В. Модернізація системи медичної освіти України в умовах дистанційного навчання / М. В. Попов, В. Ю. Ільїна-Стогнієнко, І. В. Сисоєва // Академічні візії. – 2023. – № 17. – С. 1–12. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/12382 | |
dc.description.abstract | У період пандемії COVID-19 дистанційне навчання переважно розглядали як тимчасовий захід у критичній ситуації, яке асоціювали з навчанням онлайн. Для України дистанційна освіта є практично єдиним способом навчання в період воєнного стану. Також такий варіант освіти може стати ефективним форматом відновлення (удосконалення) знань і навичок студентів-медиків і лікарів, їх навчання протягом життя в модернізованій інноваційній національній системі медичної освіти. Акцентовано, що «дистанційне», «заочне» і «онлайн» навчання не є синонімічними по своїй суті. Дистанційне навчання може ефективно застосовуватися як в очному, так і в заочному навчанні за умови реалізації принципів академічної мобільності й доброчесності. Систему медичної дистанційної освіти слід розглядати як матрицю процесів, учасників і способів навчання. У статті розглянуто системоутворюючі аспекти медичної освіти України в умовах дистанційного навчання, визначено напрями подальших наукових розвідок для її модернізації. | uk_UA |
dc.description.abstract | Since the beginning of the COVID-19 pandemic, distance learning has been perceived as a temporary measure taken in a critical situation. Distance learning was exclusively associated with online education. Most teachers and students expected a return to normal face-to-face learning. However, for Ukraine, the conditions of "normalcy" in education have changed irreversibly. Sixty-three institutions of higher education in Ukraine have been damaged or destroyed by war, with some of them evacuated. Millions of citizens have become internally displaced persons and refugees. Students and teachers have joined the Ukrainian Armed Forces, territorial defense units, and volunteer movements. Currently, the number (percentage) of medical students who have had to interrupt their education is unknown. For many of them, distance learning has become the only way to complete their medical education. Distance education has become almost the only way of learning for students of higher medical education in Ukraine during the period of martial law. Distance education will continue to develop in the post-war system of medical education in Ukraine. This study highlights the differences between the concepts of distance education, online learning, traditional face-to-face learning, and correspondence education. It is argued that distance education can be effectively applied in both face-to-face and correspondence learning. The principles of academic mobility and academic integrity, as well as standards for medical education, must be maintained. The system of medical distance education is viewed as a matrix of learning processes, participants, and methods. System-forming aspects for modernizing the medical education system in Ukraine under distance learning conditions are outlined, including forecasts for medical development and potential opportunities for distance learning for medical professionals. Given the specific learning needs of medical professionals in their physical presence, the essence of academic mobility is proposed to extend to new distance learning practices. At the systemic level, directions for further scientific research are identified for the modernization of the medical education system in Ukraine under distance learning conditions. | en |
dc.language.iso | uk | en |
dc.subject | дистанційна освіта | uk_UA |
dc.subject | дистанційне навчання медиків | uk_UA |
dc.subject | практика дистанційно | uk_UA |
dc.subject | онлайн навчання | uk_UA |
dc.subject | система медичної освіти | uk_UA |
dc.subject | distance education | en |
dc.subject | distance learning for medical professionals | en |
dc.subject | distance practice | en |
dc.subject | online learning | en |
dc.subject | medical education system | en |
dc.title | Модернізація системи медичної освіти України в умовах дистанційного навчання | uk_UA |
dc.title.alternative | Regarding the modernization of the medical education system in Ukraine under conditions of distance learning | en |
dc.type | Article | en |