У статті розглянуто розвиток понять віртуальної і доповненої реальності, властивих їм видів технологій.
Розглянуто як використовуються можливості платформ VR (віртуальної реальності), AR (доповненої реальності) та MR (замішаної реальності). Здійснено аналіз тенденцій розвитку цифрових технологій, їх впливу на
формування бізнес трендів і визначенню актуальних трендів у світі в умовах пандемії 2020 р. для трьох груп
продуктів: персонального комп’ютера, незалежних пристроїв, додатків для смартфонів. Також розглянуто як,
через пандемію Covid-19, змінився попит на роздрібну торгівлю, віртуальні великі покази мод, прем’єри та
анонси нових продуктів, картографування, рекламу. Для цього у травні 2020 року, платформа Poplar отримала фінансування у розмірі 2,5 млрд. Розглянуто, як різні бренди, такі як: Lego, Adidas, Wayfair, Ikea використовують можливості технологій віртуальної реальності. А також розглянуто які цифрові трансформації
відбуваються в різних галузях людської діяльності, в тому числі які можливості буде пропонувати беруться
Google у своїх проектах.
The article considers the development of the concepts of virtual and augmented reality, their inherent types of
technologies, as well as current trends in the market of virtual and augmented reality technologies. On the basis
of empirical research the wide range of possibilities from use of technologies of virtual and augmented reality is
formed. On platforms that use VR (virtual reality), AR (augmented reality) and MR (mixed reality) technologies,
there are three groups: products for the personal computer, independent devices, applications for smartphones.
The analysis of tendencies of development of digital technologies, their influence on formation of business trends
and definition of actual trends in the world in the conditions of pandemic of 2020 is carried out. Considered how the Covid-19 pandemic has changed the demand for retail, virtual big fashion shows, premieres and announcements
of new products, mapping, advertising. To this end, in May 2020, the Poplar platform received funding of 2.5 billion.
The article presents a forecast of revenue in the market of virtual and augmented reality technologies in 2021.
It is also considered how different brands, such as: Lego, Adidas, Wayfair, Ikea use the capabilities of virtual reality
technologies. For example, in the first manifestations of AR technologies, they could be activated and transferred to
the Internet resource only with the help of QR-code, now it is possible to use the technology without these markers.
Existing in-house orientation programs (ARKit and ARCore) provide in-house orientation in shopping malls, airports,
hospitals and some office centers. It also examines what digital transformations are taking place in various areas of
human activity, including what opportunities will be offered by Google in its projects. Considered as the development
of digital technologies leads to the transformation of business models, resulting in the constant emergence of new
products and services; the format of works, methods of management, production, sale and use of products, etc. are
changing. The digital transformations taking place in various spheres of human activity are considered, and forecasts concerning the further development of these directions are given.
В статье рассмотрено развитие понятий виртуальной и дополненной реальности, присущих им видов
технологий. Рассмотрено как используются возможности платформ VR (виртуальной реальности), AR (дополненной реальности) и MR (замешанной реальности). Осуществлен анализ тенденций развития цифровых технологий, их влияния на формирование бизнес-трендов и определению актуальных трендов в мире
в условиях пандемии 2020 для трех групп продуктов: персональный компьютер, независимых устройств,
приложений для смартфонов. Рассмотрены как, из-за пандемии Covid-19, изменился спрос на розничную
торговлю, виртуальные большие показы мод, премьеры и анонсы новых продуктов, картографирования, рекламу. Рассмотрено, как различные бренды, такие как: Lego, Adidas, Wayfair, Ikea используют возможности
технологий виртуальной реальности. А также рассмотрены которые цифровые трансформации происходят в
различных областях человеческой деятельности, в том числе какие возможности будет предлагать берутся
Google в своих проектах.