Бюджетний менеджмент є важливим інструментом державного регулювання діяльністю органів влади. ВідповідR
но до проведеного аналізу, можна побачити, що на сьогодні варто виокремлювати такі види бюджетного забезпеченR
ня як: інформаційне, організаційне, методичне, регуляторне. Держава реалізує політику бюджетного менеджменту
за допомогою органів управління. Між представницькими, загальнодержавними та органами оперативного управR
ління існує тісний взаємозв'язок. Бюджетна система як "сукупність державного бюджету і місцевих бюджетів" має
більший індекс прозорості. Але недостатня транспарентність бюджетного процесу не є виключно вітчизняною проR
блемою. Радою керівників МВФ схвалено один з дванадцяти міжнародно визнаних фінансових стандартів R Кодекс
належної практики забезпечення прозорості в бюджетноRподатковій сфері. Науковою новизною є запропоновані
напрями посилення публічності та прозорості механізму функціонування, через творення моделі "Громадського
бюджету" та формування партиципаторного бюджетування для всієї системи державних фінансів в Україні.
Budgetary management is an important instrument of state regulation of the activity of the authorities. The analysis
confirmed that today it is necessary to identify such types of budget support as: information, organizational, methodical,
regulatory. The budget management system should include the following components: planning, accounting, reporting,
control, budgetary support. The state implements the budget management policy with the help of governing bodies,
which is formed in the figure. There is a close relationship between representative, national, and governing bodies. The
budget system, as "the aggregate of the state budget and local budgets", has a higher transparency index. But lack of
transparency in the budget process is not only a Ukrainian problem. It exists in other countries. The IMF Board of
Governors has approved one of twelve internationally recognized financial standards. This is the Code of Good Practice
for Budgetary Transparency. According to the 2016 Budget Openness Index, Ukraine ranked 19th in 94 countries. In
doing so, it outstripped all other CIS countries and Georgia, as well as some European Union member states. The main
claim of the International Budget Partnership for Ukraine is the lack of a soRcalled civic budget, that is, the government's
explanations for the articles on revenues and expenditures in a clear form. Therefore, "The ideal model of budgetary
management, envisages adherence to the rules of formation and execution of the budget on the basis of generally accepted
principles, which correspond to the values of a democratic and rule of law, civil society, market economy. The concept of
"civic budget" is related to the fact that its basic conceptual provisions are formed as a result of active participation of
individual citizens and independent public organizations through wide discussion and submission of relevant proposals
or comments. And the final version of the project is uploaded to the Internet in a generalized way. In Ukraine, the process
of budgeting for participation has begun since 2015. The scientific novelty is to propose ways of enhancing publicity and
transparency of the mechanism of functioning, through the creation of a model of "Public budget" and the formation of
participatory budgeting for the whole system of public finances in Ukraine.