Implementation of the
innovation training and development technologies is the basis
for the effective human resources use and their effectiveness
increasing.
Target setting. Interest in the professionalization process
of managerial staff is gradually growing. Determination of the
main tendencies in the management education and eliminating
the problems of effective use of training and development
technologies for managerial personnel, requires detailed
consideration.
Actual scientific researches and issues analysis. The
scientific works of R. Ansoff, M. Armstrong, E. Kuznietsov are
devoted to the analysis of theoretical and practical aspects of
managerial personnel professionalization.
Uninvestigated parts of general matters defining. The
development of the complex education technology of
personnel training and development is still uninvestigated
scientific issue.
The research objective. Innovation training and
development process of managerial personnel is the subject of
the article. The main goal of the article is to research existent
educational technologies for managerial personnel
development, to analyze their effectiveness and to propose the
most useful one.
The statement of basic materials. The problems of
management education in Ukraine are viewed. The ways of
addressing challenges were suggested. Also the main
tendencies of Ukrainian business education market are
researched. Issues and challenges of business education area
were examined. The comparative analysis of the traditional
and non-traditional educational methods was conducted. The
degree of effectiveness of their implementation was defined.
Conclusions. Unique innovation educational technologies
for managerial personnel are proposed, such as
implementation of soft skills’ development, learning
organization conception, corporate university and knowledge
center. But the problems of legal, financial and methodological
maintenance still exist. It was proposed complex education
technology.
Впровадження інноваційних освітніх технологій є
запорукою ефективного використання людських
ресурсів організації та підвищення їх ефективності.
Постановка проблеми. Інтерес до процесу
професіоналізації управлінських кадрів зростає.
Отже, визначення основних тенденцій в
менеджмент-освіті та усунення проблем, що
заважають ефективному використанню технологій
розвитку та підготовки персоналу, потребують
детального розгляду.
Аналіз останніх досліджень і публікацій.
Питанням аналізу теоретичних та практичних
аспектів професіоналізації управлінських кадрів
присвячені наукові роботи Р. Ансоффа, М.
Армстронга, Е. Кузнєцова.
Виділення недосліджених частин загальної
проблеми. Розробка комплексного підходу до
використання інноваційних технологій підготовки
персоналу у процесі їх професіоналізації залишається
недостатньо опрацьованим науковим питанням.
Постановка завдання. Виділити основні
інноваційні технології підготовки управлінського
персоналу та визначити рівень ефективності їх
імплементації в освітній процес.
Виклад основного матеріалу. Визначаються
проблеми використання освітніх технологій в
підготовці управлінських кадрів в Україні та причини
їх виникнення. Розглянуто шляхи їх подолання.
Проведено порівняльний аналіз традиційних та
інноваційних освітніх технологій підготовки.
Визначено ефективність впровадження інноваційних
освітніх технологій.
Висновки. Було виявлено, що найбільш
ефективними методами підготовки управлінських
кадрів є практика навчання на робочому місці,
формування «софт-скілс», створення корпоративних
університетів. Однак є необхідність формування
законодавчого, фінансового та методичного
підґрунтя для їх використання. Запропоновано
комплексний підхід щодо використання інноваційний
освітніх технологій.