У статті викладено сутність понять «освітнє середовище», «безпечне освітнє середовище», «психологічна безпека», «психологічна безпека освітнього середовища». Визначено основні критерії, спрямовані на формування психологічної безпеки як компонента безпеки освітнього середовища вищого навчального закладу (щоденне зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу; відсутність зовнішніх і внутрішніх загроз для продуктивного розвитку особистості; включення насиченої програми освітнього середовища, яка повинна сприяти стимулювальному розвитку учасників освітнього процесу; категорична відсутність психологічного насильства під час взаємодії). Розглянуто принципи забезпечення психологічної безпеки в освітньому середовищі. Виокремлено діагностичні показники психологічної безпеки освітнього середовища вищого навчального закладу: рівень ставлення до середовища (позитивний, нейтральний і негативний); рівень задоволеності характеристиками освітнього середовища; рівень захищеності від психологічного насильства у взаємодії. Установлено, що основною загрозою в процесі взаємодії учасників освітнього середовища (студенти, викладачі, адміністрація) є отримання психологічної травми, яка чинить шкоду позитивному розвитку й психічному здоров’ю, відсутність базового задоволення основних потреб, тобто виникнення перешкод на шляху до самоактуалізації. Як один із варіантів розв’язання завдання підвищення психологічної безпеки освітнього середовища вищого навчального закладу запропоновано застосовувати технологію формування психологічної безпеки суб’єкта освіти. Наведено ряд методик діагностики психологічної безпеки освітнього середовища – «Методика оцінки психологічної атмосфери в колективі» (А. Фідлер); «Моніторинг психологічної безпеки освітнього середовища» (Т. Усталова); «Психологічна безпека освітнього середовища» (І. Баєва). Окреслено проблеми діагностики психологічної безпеки освітнього середовища вищого навчального закладу: недооцінювання значущості психологічної безпеки освітнього середовища його суб’єктами – студентами, викладачами, адміністрацією; небажання розголошувати наявність психологічних загроз у навчальному закладі; наявність механізмів внутрішньоособистісного психологічного захисту.
The article highlights the essence of the concepts “educational environment”, “safe educational environment”, “psychological security”,
“psychological security of the educational environment”. The main criteria aimed at the formation of psychological security as a component
of security of the educational environment university (daily strengthening of mental health of
participants in the educational process; lack of
external and internal threats to productive development of the individual; inclusion of a rich educational environment that should promote stimulating development of participants categorical
absence of psychological violence during interaction). The principles of ensuring psychological security in the educational environment are
considered. Diagnostic indicators of psychological safety of the educational environment university are distinguished: the level of attitude to
the environment (positive, neutral and negative);
level of satisfaction with the characteristics of
the educational environment; level of protection
from psychological violence in interaction. It is
established that the main threat in the interaction
of participants in the educational environment
(students, teachers, administration) is psychological trauma, which harms positive development and mental health, there is no basic satisfaction of basic needs, there is an obstacle to
self-actualization. It is proposed to use the technology of formation of psychological security of
the subject of education as one of the options
for solving the problem of improving the psychological security of the educational environment
of university. A number of methods for diagnosing the psychological safety of the educational
environment – “Methods for assessing the psychological atmosphere in the team” (A.F. Fidler);
“Monitoring of psychological security of the
educational environment” (T.K. Ustalova); “Psychological security of the educational environment” (I.A. Baeva). Problems of diagnostics of
psychological safety of educational environment
of university are outlined: underestimation of significance of psychological safety of educational
environment by its subjects – students, teachers, administration; unwillingness to disclose the
presence of psychological threats in the school;
the presence of mechanisms of intrapersonal
psychological protection.