Проаналізовано сутність поняття “задоволеність професійною діяльністю науково-педагогічних працівників ВНЗ”. З’ясовано, що задоволеність персоналу є інтегральною характеристикою. Доведено, що під час оцінки задоволеності науково-педагогічних працівників потрібно також враховувати специфіку їхньої праці. Визначено, що задоволеність
науково-педагогічних працівників професійною діяльністю має дві складові – задоволеність діяльністю і задоволеність професією.
The article defines the essence of the concept of “research and teaching staff’s satisfaction by professional activity at the university”. The research found out that the concept of “satisfaction by professional activity” is an integral characteristic. On the one hand, this concept expresses the attitude (evaluation, social settings and motives) of a professional towards their work through weighing up the benefits of some of its elements and drawbacks of the others. On the other hand, it describes the degree of compliance of human’s demands to real working conditions and shows professional’s psychological or emotional status in a specific period of time. The article suggests taking into consideration the peculiarities of the work while
evaluating the job satisfaction of research and teaching staff. Research and teaching staff’s satisfaction by professional activity consists of two components: job satisfaction and profession satisfaction. The former one includes the following factors: university management, working conditions, university units’ activity, psychological environment, access to the information, teaching process management. The latter is determined by such
factors as professional excellence and further training.