The integration of video lesson formats in teaching chemical subjects to learners in medicine and its bearing on the
quality of learning is the focus of this article. The paper rests on scientific literature, practical teachings, and students’
testing scores. It discusses the methods and techniques used in video lessons and offers recommendations for maximizing
the use of video materials in the instructional process in order to increase students’ motivation as well as academic
achievement. The results of the research indicated that video content broadened the scope of assistance offered in the
teaching of chemistry subjects to medical university students. Students appreciated the chance to learn complex topics
through the use of experimentation and virtual reality. YouTube and Microsoft Teams allow easy access to materials and
their use in independent learning. In addition, the survey showed that there is a notable need for supplemental videos for
students’ preparation for practical work.
Using a variety of video materials creates interest in students and enhances their academic achievement. It has been
established that students learn best when they participate in interactive educational activities, such as digital laboratory
experiments presented in the form of videos helps enhancing their analytical skills and deepening their comprehension of
the practical aspects of chemistry. The use of video materials also simplifies instructors’ preparation for practical lessons
in a distance learning format. Additionally, the study highlights the importance of interactive elements in video content,
such as quizzes and annotations, which further engage students and reinforce key concepts.
Further integration of technology into the educational process will enable the development of even more effective
approaches to distance learning, which is especially crucial in the face of modern challenges, including martial law and
the increasing demand for flexible learning solutions. The study concludes that a blended approach, combining traditional
teaching methods with innovative video-based tools, can significantly enhance the overall educational experience for
medical students.
Стаття присвячена дослідженню ефективності використання відео-форматів у викладанні хімічних дисциплін для здобувачів освіти медичних університетів та їх впливу на якість засвоєння матеріалу. Дослідження базується на аналізі наукових джерел і педагогічного досвіду, а також результатах тестування студентів. У роботі розглядаються методичні та технічні аспекти впровадження відео-уроків, а також надаються
практичні рекомендації щодо оптимізації використання відео-контенту у навчальному процесі для підвищення
мотивації та успішності студентів. Отримані практичні результати свідчать про високу ефективність використання відео-контенту як допоміжного інструменту в навчанні хімічних дисциплін для студентів медичного
університету. Студенти позитивно оцінили можливість повторного перегляду матеріалів та покращення розуміння складних тем завдяки візуалізації експериментів. Використання платформ YouTube та Microsoft Teams
сприяє зручному доступу до навчальних ресурсів і їхньої інтеграції в самостійне навчання. Крім того, аналіз
опитувань виявив значний попит на додаткові відео-матеріали, особливо для підготовки до практичних занять.
Впроваджено різноманітній відео-контент, який підвищує зацікавленість студентів і сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Доведено, що цифрові лабораторні роботи у форматі відео дозволяють студентам детально ознайомитися з експериментами, що сприяє розвитку їхніх аналітичних навичок та глибшому
розумінню практичних аспектів хімії. Застосування відеоматеріалів також спрощує підготовку викладачів до
практичних занять у форматі дистанційного навчання. Подальше впровадження технологій в освітній процес
дозволить створити ще ефективніші підходи до дистанційного навчання, що є важливим в умовах сучасних
викликів, зокрема під час воєнного стану.