Особливості навчання у щурів із гострим та хронічним епілептичним синдромом за умов застосування пітолізанту

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Єгоренко, О. С. uk
dc.contributor.author Первак, М. П. uk
dc.contributor.author Yehorenko, O. S. en
dc.contributor.author Pervak, M. P. en
dc.date.accessioned 2025-05-29T12:57:23Z
dc.date.available 2025-05-29T12:57:23Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Єгоренко О. С., Первак М. П. Особливості навчання у щурів із гострим та хронічним епілептичним синдромом за умов застосування пітолізанту. Клінічна та експериментальна патологія. 2025. Т.24, № 1 (91). С. 67–74. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/17638
dc.description.abstract Дослідження нейропатофізіологічних механізмів епілептичної активності, які виникають за участі ендогенної гістамінергічної системи головного мозку, дають змогу обгрунтувати ефективні комплексні засоби контролю як судомних проявів, так і коморбідних станів, до яких належать когнітивні порушення. Мета дослідження – вивчити стан когнітивних функцій на моделях кіндлінгу, індукованого пентиленететразолем (ПТЗ) і максимальних електрошокових судом (МЕШ) та на тлі застосування пітолізанту. Матеріал і методи. У щурів лінії Вістар формували кіндлінговий синдром шляхом щодобового застосування ПТЗ (35,0 мг/кг, в/очер) протягом трьох тижнів. У тестах активного уникнення та розпізнавання нових об’єктів досліджували поведінкові показники за умов застосування пітолізанту (0,5 та 3,0 мг/кг, в/очер), які порівнювали з МЕШ-індукованими порушеннями. Результати. Число звукових сигналів, на які спостерігали реакцію активного уникнення у щурів із МЕШ, було в 5,7 раза меншим, ніж у контролі (P<0,05). Пітолізант (0,5 мг/кг, в/очер) збільшував досліджуваний показник на 52,2% (P<0,05), а в дозі 3,0 мг/кг, в/очер – на 73,1% (P<0,05) порівняно з вихідним рівнем. У щурів із ПТЗ-кіндлінгом досліджуваний показник був меншим, ніж у контролі, на 59,8% (P<0,05) і на тлі застосування пітолізанту у вищій дозі (3,0 мг/кг, в/ очер) число звукових сигналів, на які спостерігались реакції активного уникнення, становило 6,92+0,71, що на 49,4% перевищували показник, який реєстрували у щурів із розвиненим ПТЗ-кіндлінгом (P<0,05). Індекс дискримінації (ІД) щурів із МЕШ був нижчим від контролю на 47,7% (P<0,05) і сстановив 33,21+3,14 умовних одиниць (УО). ІД на тлі застосування пітолізанту (3,0 мг/кг, в/очер) перевищував показник у щурів із МЕШ на 35,4% (P<0,05) та був меншим, ніж у контролі, на 25,4% (P<0,05). У щурів із ПТЗ-кіндлінгом ІД становив 41,27+2,93 УО і був на 35,0% меншим, ніж в контролі (P<0,05). На тлі застосування пітолізанту дозою 3,0 мг/ кг, в/очер ІД перевищував показник у групі кіндлінгових щурів на 32,7% (P<0,05) і не відрізнявся від показника в групі контролю (P>0,05). Висновки. Виразність когнітивних порушень при ПТЗ-кіндлінзі є меншою, ніж у щурів ізМЕШ. Когнітивні порушенняу щурів у післянападовомуперіодікоригуються застосуванням пітолізанту, що вказує на гістамін-залежні механізми їх патогенезу. uk_UA
dc.description.abstract The study of neuropathophysiological mechanisms of epileptic activity that occur with the participation of the brain’s endogenous histaminergic system makes it possible to substantiate effective, complex means of controlling seizure manifestations and comorbid conditions, including cognitive impairment. Objective – to investigate the state of cognitive functions in models of PTZ-induced kindling and maximal electroconvulsive seizures (MES) against a background of pitolisant administration. Material and Methods. Kindling syndrome was induced in Wistar rats by daily administration of pentylenetetrazole (PTZ) (35.0 mg/kg, i. p.) for three weeks. In the tests of active avoidance and recognition of new objects, behavioral parameters were studied under the conditions of pitolisant administration (0.5 and 3.0 mg/kg, i. p.), which were compared with MES-induced disorders. Results. The number of sound signals to which active avoidance reaction was observed in rats with MES was 5.7 times less than in the control (P<0.05). The pitolisant (0.5 mg/ kg, i. p.) increased the studied index 52.2% (P<0.05), and at a dose of 3.0 mg/ kg, i. p. – 73.1% (P<0.05) compared to the baseline. In rats with PTZ-kindling, the studied index was 59.8% lower than in control (P<0.05). Against the background of pitolisant administration at a higher dose (3.0 mg/kg, i. p.), the number of sound signals to which active avoidance reactions were observed was 6.92+0.71. It was 49.4% higher than in rats with developed PTZ-kindling (P<0.05). The discriminative index (DI) of rats with MES was lower than that of the control 47.7% (P<0.05) and amounted to 33.21+3.14 units (U). The DI against a background of pitolisant (3.0 mg/kg, i. p.) exceeded the index in rats with MES 35.4% (P<0.05) and was less than in the control 25.4% (P<0.05). In rats with PTZ-kindling, the DI was 41.27+2.93 U and was 35.0% less than in the control (P<0.05). Against the background of the use of pitolisant at a dose of 3.0 mg/kg, the DI exceeded that in the group of kindling rats 32.7% (P<0.05) and did not differ from the control group (P>0.05). Conclusions. The severity of cognitive impairment in PTZ-kindling rats is less than in rats with MES. Cognitive impairment in rats after the seizure period is corrected using pitolisant, indicating histamine-dependent pathogenesis mechanisms. en
dc.language.iso uk en
dc.subject хронічний епілептичний синдром, uk_UA
dc.subject chronic epileptic syndrome en
dc.subject pentylenetetrazole kindling en
dc.subject cognitive impairment en
dc.subject pitolisant en
dc.subject пентиленететразоловий кіндлінг uk_UA
dc.subject когнітивні порушення uk_UA
dc.subject пітолізант uk_UA
dc.title Особливості навчання у щурів із гострим та хронічним епілептичним синдромом за умов застосування пітолізанту uk_UA
dc.title.alternative Peculiarities of learning in rats with acute and chronic epileptic syndrome under conditions of pitolisant administration en
dc.type Article en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу