Emergencies in nursing: current views on the role of the nurse in providing emergency care and assessment of effectiveness

Show simple item record

dc.contributor.author Rogachevskyi, O. P. en
dc.contributor.author Pervak, M. P. en
dc.contributor.author Yehorenko, O. S. en
dc.contributor.author Khrapova, Y. S. en
dc.contributor.author Cheremnykh, H. I. en
dc.contributor.author Onyshchenko, V. I. en
dc.contributor.author Рогачевський, О. П.
dc.contributor.author Первак, М. П.
dc.contributor.author Єгоренко, О. С.
dc.contributor.author Храпова, Ю. С.
dc.contributor.author Черемних, Г. І.
dc.contributor.author Онищенко, В. І.
dc.date.accessioned 2025-04-15T11:41:30Z
dc.date.available 2025-04-15T11:41:30Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Emergencies in nursing: current views on the role of the nurse in providing emergency care and assessment of effectiveness / O. P. Rogachevskyi et al. Медсестринство. 2025. №1. С. 30–35. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/17315
dc.description.abstract The rapid increase in the number of complex cases is overloading healthcare systems, requiring highly skilled nurses. Simulation training helps healthcare professionals better prepare for such cases by imitating real clinical situations and improving their knowledge, skills, and confidence. Despite the obvious benefits, this method requires further research to develop standard assessment protocols. The aim of the study – to assess the impact of simulation training on the level of knowledge, mastery, and improvement of practical skills and competencies of nurses working in emergency care settings. The main part. During the autumn semester of 2024, 94 nurses underwent a series of training sessions developed according to a special program by the Department of Simulation Medical Technologies of Odessa National Medical University (ONMedU), which included as its basis the standard for examining and providing assistance to casualties according to the ABCDE algorithm from the international Advanced Trauma Life Support course. The final number of participants who completed all stages of the study was 89. The following parameters were used to assess the effectiveness of simulation training: time to perform practical skills; quality of skill performance; dynamics of changes based on the results of pre- and post-tests. According to the results regarding practical skills, the average time to complete tasks decreased by 20% (from 9.0 to 7.2 minutes; p<0.05). Regarding quality of performance, the scores on checklists increased from 71.8±8.1 to 87.2±6.5 (p<0.01). Regarding test results, the mean post-test score increased by 32 % compared to the pre-test (58.7±9.1 vs. 77.5±7.8; p<0.001). conclusions. The results confirmed the effectiveness of simulation training in improving the professional competencies of nurses. The improvement in technical skills and theoretical knowledge indicated the feasibility of implementing such programs on a wider level. en
dc.description.abstract Швидке зростання кількості складних випадків перевантажує систему охорони здоров’я, вимагаючи від медичних сестер високої кваліфікації. Симуляційне навчання, імітуючи реальні клінічні ситуації, допомагає медичним працівникам ліпше підготуватися до таких випадків, покращуючи їх знання, навички та впевненість. Незважаючи на очевидні переваги, цей метод потребує подальших досліджень для розробки стандартних протоколів оцінки. мета роботи – оцінити вплив симуляційного навчання на рівень знань, оволодіння та покращення практичних навичок і компетентностей медичних сестер, які працюють за умов надання невідкладної допомоги. основна частина. Протягом осені 2024 р. 94 медичні сестри пройшли серію тренувань, які розробили за спеціальною програмою працівники кафедри симуляційних медичних технологій Одеського національного медичного університету МОЗ України. В основу вони включили стандарт огляду і надання допомоги постраждалим за алгоритмом ABCDE з міжнародного курсу Advanced Trauma Life Support. Кінцева кількість учасників, які пройшли всі етапи дослідження, становила 89. Для оцінки ефективності симуляційного навчання використовували такі параметри, як: час виконання практичних навичок; якість виконання навичок; динаміка змін за результатами пре- і пост-тестів. За результатами: практичні навички: середній час виконання завдань зменшився на 20 % (з 9,0 до 7,2 хв; p<0,05). Якість виконання: бали за чек-листами підвищилися з 71,8±8,1 до 87,2±6,5 (p<0,01). Результати тестів: середній бал посттесту збільшився на 32 % порівняно з пре-тестом (58,7±9,1 проти 77,5±7,8; p<0,001). висновки. Отримані результати підтверджують ефективність симуляційного навчання у підвищенні професійних компетенцій медичних сестер. Покращення технічних навичок і теоретичних знань вказує на доцільність упровадження таких програм на ширшому рівні. uk_UA
dc.language.iso en en
dc.subject nurses en
dc.subject simulation training en
dc.subject medical education en
dc.subject continuing education en
dc.subject emergencies en
dc.subject simulation scenarios en
dc.subject competency-based approach en
dc.subject медичні сестри uk_UA
dc.subject симуляційне навчання uk_UA
dc.subject медична освіта uk_UA
dc.subject безперервне навчання uk_UA
dc.subject невідкладні стани uk_UA
dc.subject симуляційні сценарії uk_UA
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.title Emergencies in nursing: current views on the role of the nurse in providing emergency care and assessment of effectiveness en
dc.title.alternative Невідкладні стани в медсестринстві: сучасні погляди на роль медичної сестри в наданні невідкладної допомоги та оцінка ефективності uk_UA
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account