The rapid increase in the number of complex cases is overloading healthcare systems,
requiring highly skilled nurses. Simulation training helps healthcare professionals better prepare for such cases
by imitating real clinical situations and improving their knowledge, skills, and confidence. Despite the obvious
benefits, this method requires further research to develop standard assessment protocols.
The aim of the study – to assess the impact of simulation training on the level of knowledge, mastery, and
improvement of practical skills and competencies of nurses working in emergency care settings.
The main part. During the autumn semester of 2024, 94 nurses underwent a series of training sessions
developed according to a special program by the Department of Simulation Medical Technologies of Odessa
National Medical University (ONMedU), which included as its basis the standard for examining and providing
assistance to casualties according to the ABCDE algorithm from the international Advanced Trauma Life
Support course. The final number of participants who completed all stages of the study was 89. The following
parameters were used to assess the effectiveness of simulation training: time to perform practical skills;
quality of skill performance; dynamics of changes based on the results of pre- and post-tests. According to the
results regarding practical skills, the average time to complete tasks decreased by 20% (from 9.0 to 7.2 minutes;
p<0.05). Regarding quality of performance, the scores on checklists increased from 71.8±8.1 to 87.2±6.5 (p<0.01).
Regarding test results, the mean post-test score increased by 32 % compared to the pre-test (58.7±9.1 vs. 77.5±7.8;
p<0.001).
conclusions. The results confirmed the effectiveness of simulation training in improving the professional
competencies of nurses. The improvement in technical skills and theoretical knowledge indicated the feasibility
of implementing such programs on a wider level.
Швидке зростання кількості складних випадків перевантажує систему охорони здоров’я, вимагаючи від медичних сестер високої кваліфікації. Симуляційне навчання, імітуючи реальні клінічні
ситуації, допомагає медичним працівникам ліпше підготуватися до таких випадків, покращуючи їх
знання, навички та впевненість. Незважаючи на очевидні переваги, цей метод потребує подальших досліджень для розробки стандартних протоколів оцінки.
мета роботи – оцінити вплив симуляційного навчання на рівень знань, оволодіння та покращення
практичних навичок і компетентностей медичних сестер, які працюють за умов надання невідкладної
допомоги.
основна частина. Протягом осені 2024 р. 94 медичні сестри пройшли серію тренувань, які розробили за спеціальною програмою працівники кафедри симуляційних медичних технологій Одеського національного медичного університету МОЗ України. В основу вони включили стандарт огляду і надання
допомоги постраждалим за алгоритмом ABCDE з міжнародного курсу Advanced Trauma Life Support. Кінцева кількість учасників, які пройшли всі етапи дослідження, становила 89. Для оцінки ефективності
симуляційного навчання використовували такі параметри, як: час виконання практичних навичок; якість виконання навичок; динаміка змін за результатами пре- і пост-тестів. За результатами: практичні навички: середній час виконання завдань зменшився на 20 % (з 9,0 до 7,2 хв; p<0,05). Якість виконання: бали за чек-листами підвищилися з 71,8±8,1 до 87,2±6,5 (p<0,01). Результати тестів: середній бал посттесту збільшився на 32 % порівняно з пре-тестом (58,7±9,1 проти 77,5±7,8; p<0,001).
висновки. Отримані результати підтверджують ефективність симуляційного навчання у підвищенні
професійних компетенцій медичних сестер. Покращення технічних навичок і теоретичних знань вказує на доцільність упровадження таких програм на ширшому рівні.