У статті розглянуто суть і особливості soft skills як складника
підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Наголошено на тому, що сучасні
вимоги до випускників ЗВО передбачають опанування не лише професійних
компетентностей (hard skills), а й оволодіння м’якими навичками (soft skills),
що охоплюють різні аспекти міжособистісної взаємодії, комунікації та таймменеджменту.
Проаналізовано наукові праці українських учених щодо теоретикометодологічних засад формування й розвитку soft skills у закладах вищої
освіти. Висвітлено основні методи й підходи щодо розвитку м’яких навичок у
здобувачів вищої освіти. Констатовано, що soft skills впливають на
конкурентоспроможність на ринку праці, взаємодію з людьми, особистий і
професійний імідж фахівця.
Визначено, що soft skills, на відміну від професійних навичок, не
залежать від специфіки конкретного фаху, а пов’язані з особистісними рисами
і формуються впродовж усього життя під впливом навчання, виховання,
досвіду й соціалізації. Звернено увагу на рекомендації Європейського Союзу
щодо ключових компетентностей для навчання протягом усього життя,
зокрема й розвитку м’яких навичок.
Описано й узагальнено найбільш запитувані soft skills, а саме: критичне
мислення, комунікативні навички, вміння працювати в команді, лідерство,
тайм-менеджмент, здатність до адаптації та дій в умовах змін, емоційний
інтелект та інші.
Також акцентовано увагу на актуальності розвинутих soft skills для
підготовки фахівців в умовах воєнного стану й післявоєнного відновлення
України. Обґрунтовано необхідність розвитку soft skills у ЗВО, оскільки
випускники не завжди володіють достатнім спектром м’яких навичок, що
перешкоджає їхній успішній адаптації до вимог сучасного ринку праці.
The article reviews the essence and peculiarities of soft skills as a
component of specialists’ training in higher educational establishments. It is
emphasized that modern requirements to the graduates of higher educational
establishments presume mastering not only professional competences (hard skills),
but also soft skills that encompass various aspects of interpersonal interaction,
communication and time management.
The author analyses scientific works of Ukrainian scientists about theoretical
and methodological bases for forming and developing soft skills in higher
educational establishments. Attention is paid to the main methods and approaches
for developing soft skills by applicants for higher education. It is stated that soft
skills affect the competitiveness on the labour market, interaction with people,
personal and professional image of a specialist.
It is defined that soft skills, contrary to professional skills, do not depend on
the specifics of a particular profession, but are rather connected with personal traits
and are formed throughout all lifetime, determined by education, training,
experience, and socialization. The author points out the recommendations of the
European Union with regard to the key competences for life-long learning, in
particular regarding the soft skills development.
The article describes and generalizes the most required soft skills, namely:
critical thinking, communicational skills, ability to work in a team, leadership, time
management, ability to adapt and act in changing environment, emotional
intelligence, etc.
The author also focuses on the importance of having developed soft skills for
training specialists in wartime and in the after-war period for restoring Ukraine. It is
substantiated that soft skills need to be developed in higher educational
establishments as graduates do not always possess a necessary scope of soft skills
which hinders their successful adaptation to the requirements set on the modern
labour market.