У статті розглядаються становлення та розвиток викладання патології в Україні. Ціль: дослідити історію появи патології як навчальної дисципліни в українських університетах; розглянути, як викладання факультетської дисципліни патології змінювалось; виявити роль українських вчених у викладанні цієї дисципліни. Матеріали та методи. Матеріали – опубліковані історичні джерела, а метод – історичний. Результат. Запропоновано періодизацію загальної патології як предмета викладання в Україні. Висновки. Виділено період емпіричної загальної патології (до 1863). Він складається з двох під періодів: 1) до 1835, коли навчальна дисципліна патологія, що складається із загальної і приватної, читалася як один предмет викладання; 2) з 1835; відповідно до цьогорічного університетського статуту в Харківському університеті створюється кафедра фізіології та загальної патології, а в наступному десятилітті в Київському університеті – кафедра загальної патології та патологічної анатомії. Наприкінці XVIII ст. патологія, як предмет викладання, є необхідною складовою у системі вищої медичної освіти, внесок у реформу якого внесли О.М. Шумлянський і М.М. Тереховський.
The article examines the formation and development of pathology teaching in Ukraine.
Goal: to investigate the history of the emergence of pathology as an educational
discipline in Ukrainian universities; consider how the teaching of the faculty discipline of
pathology changed; to reveal the role of Ukrainian scientists in teaching this discipline.
Materials and methods. The materials are published historical sources, and the method is
historical. Result. The periodization of general pathology as a subject of teaching in Ukraine
is proposed. Conclusions. The period of empirical general pathology (until 1863) is
highlighted. It consists of two sub-periods: 1) until 1835, when the academic discipline of
pathology, consisting of general and private, was read as one teaching subject; 2) since
1835; in accordance with this year’s university charter, the Department of Physiology and
General Pathology is being created at Kharkiv University, and in the next decade at Kiev
University – the Department of General Pathology and Pathological Anatomy. At the end
of the 18th century pathology, as a subject of teaching, is a necessary component in the
system of higher medical education, the contribution to the reform of which was made by
O.M. Shumlyanskyi and M.M. Terehovskyi.
В статье рассматривается становление и развитие преподавания патологии в
Украине. Цель: исследовать историю появления патологии как учебной дисциплины
в украинских университетах; рассмотреть, как преподавание факультетской дисциплины патологии изменялось; выявить роль украинских ученых в преподавании этой
дисциплины. Материалы и методы. Материалы – опубликованные исторические источники, а метод – исторический.Результат. Предложена периодизация общей патологии как предмета преподавания в Украине. Выводы. Выделен период эмпирической общей патологии (до 1863 г.). Он состоит из двух под периодов: 1) до 1835
г., когда учебная дисциплина патология, состоящая из общей и частной, читалась
как один предмет преподавания; 2) с 1835 г.; согласно университетскому уставу в
Харьковском университете создается кафедра физиологии и общей патологии, а в
следующем десятилетии в Киевском университете - кафедра общей патологии и
патологической анатомии. В конце XVIII ст. патология как предмет преподавания
является необходимой составляющей в системе высшего медицинского образования, вклад в реформу которого внесли А.М. Шумлянский и М.М. Тереховский.