Війна в Україні призвела до значних змін у житті суспільства, у тому числі й у галузі освіти. У 2022/2023 н. р. в освітню програму здобувачів вищої освіти (ЗдВО) Одеського національного медичного університету 6-го курсу було включено вибірковий курс
«ЕКГ-діагностика у практиці сімейного лікаря», який викладався на кафедрі сімейної медицини та поліклінічної терапії. На меті
було оптимізувати проведення даного вибіркового курсу з урахуванням труднощів, пов’язаних із воєнним станом. Викладачами
кафедри було підготовлено презентації по темах занять, завдання для поточного контролю якості засвоєння знань, надано можливість
онлайн-комунікації у разі виникнення питань. Для оцінки таких упроваджень проводили контроль знань на початку та в кінці курсу.
Також у кінці навчання ЗдВО проходили анонімне опитування щодо якості викладання дисципліни. Отримані результати вказували
на доцільність та ефективність упроваджених доповнень.
The Russian Federation's aggression against Ukraine led to significant changes in the life of society, including the education. In 2022/2023
academic year in Odessa National Medical University the elective course «ECG diagnostics in General Practice» was included in the educational
program of the students of higher education of the 6th year which was taught at the department of family medicine and polyclinic therapy.
Objectives. Optimization of the elective course «ECG diagnostics in General Practice» teaching considering the difficulties faced by
students of higher education and teachers under Martial Law.
Materials and methods. The elective course «ECG diagnostics in General Practice» was teached online at the Department of Family
Medicine and Polyclinic Therapy in Odessa National Medical University for 5 groups of medical faculty (89 people) and 5 groups
of international faculty (117 persons). Teachers of the department prepared presentations on the topics of the classes, tasks for ongoing
control, and also provided an opportunity for online communication in case of students of higher education had questions. To evaluate such
implementations, knowledge control was carried out at the beginning and at the end of the course. Also the students of higher education took
an anonymous survey after passing the discipline regarding the quality of teaching.
As a result, an improvement in knowledge of students of higher education was noted at the end of the course and 96.1% of them (n = 198)
were satisfied with the level of teaching. The obtained results denoted the expediency and effectiveness of the implemented additions.