Особливості розвитку ІТ-аутсорсингу як інноваційного інструменту маркетингового менеджменту під час пандемії COVID-19

Show simple item record

dc.contributor.author Мартинюк, О. А. uk_UA
dc.contributor.author Луньов, Д. Ю. uk_UA
dc.contributor.author Бахчиванжи, Л. А. ua
dc.contributor.author Martyniuk, О. en
dc.contributor.author Lunev, D. en
dc.contributor.author Bakhchyvanzhy, L. en
dc.date.accessioned 2023-03-24T13:43:56Z
dc.date.available 2023-03-24T13:43:56Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Мартинюк О. А. Особливості розвитку ІТ-аутсорсингу як інноваційного інструменту маркетингового менеджменту під час пандемії COVID-19 / О. А. Мартинюк, Д. Ю. Луньов, Л. А. Бахчиванжи // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Економіка і менеджмент» – 2021. – № 46. – С. 30–37. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/12303
dc.description.abstract У статті виявлено відмінні риси понять аутсорсингу та інсорсингу як послуг та визначено методику прийняття рішень за кожного виду технологій управління. Виявлено наслідки високого попиту на послуги аутсорсингу у сфері високих технологій. На основі аналізу тренду зростання розміру глобального ринку цифрової трансформації в 2016–2027 рр. та попиту на цифровізацію серед галузей бізнесу в Європі за 2019 р. визначено головні тенденції розвитку ІТ-аутсорсингу під час пандемії. За результатами дослідження зроблено висновок, що світовий ринок аутсорсингу динамічно розвивається. Сьогодні ринок IT-аутсорсингу характеризується наявністю великої кількості компаній, як вузькоспеціалізованих, так і підрядників, що працюють у різних галузях. Розглянуто головні зміни в маркетинговому менеджменті, що спричинені впливом пандемії COVID-19, із боку бізнесу, та визначено напрями розвитку ІТ-аутсорсингу в світі, тенденції прийняття управлінських рішень окремих компаній та їх наслідки для майбутнього ІТ-галузі. ІТ-аутсорсинг розглядається як інноваційний інструмент маркетингового менеджменту. Запропоновано модель взаємодії підприємства-аутсорсера та аутсорса (замовника) у сфері маркетингу. uk_UA
dc.description.abstract The article identifies the distinctive features of the concepts of outsourcing and insourcing as services and defines the methodology of decision-making for each type of management technologies. Outsourcing and insourcing are two different and at the same time similar management technologies. Both tools can be used to eliminate the cost of unused capacity. The difference between them is that outsourcing allows costs to be flexible when production changes, and outsourcing keeps costs constant, but sells unused capacity to foreign markets. Based on the analysis of the growing trend of the global digital transformation market in 2016–2027 and the demand for digitalization among businesses in Europe in 2019, the main trends in the development of IT outsourcing during the pandemic were identified. First, there is a growing number of direct requests for software solutions from companies outside the IT sector. Secondly, many companies, which by their nature were offline, faced the problem of rethinking their models and access to the Internet. Third – changes in omnichannel sales models. Fourth, there is a growing demand for ready-to-use solutions. According to the results of the study, it is concluded that the global outsourcing market is developing dynamically. It also discusses the main changes in management caused by the impact of the Covid-19 pandemic on business, and identifies areas of IT outsourcing in the world, trends in management decisions of individual companies and their implications for the future of the IT industry. Now, the IT outsourcing market is characterized by the presence of a large number of companies from different countries. There are both specialized companies and contractors working in various industries. As world experience shows, countries such as the United States and the United Kingdom are leaders in the field of outsourcing. However, Europe, Asia and other countries are gaining momentum. Outsourcing can not only simplify the process of the company, but also increase the efficiency of the organization. Thus, outsourcing can be imagined as part of effective company management. Despite the negative trends, the outsourcing market continues to grow. It is currently used by companies of any size and line of business. Startups and large enterprises are outsourced to gain a competitive advantage within their business scenario. Businesses are starting to use many platforms, including cloud technologies, social networks, mobile solutions and more. And stakeholders are becoming more geographically distributed. Outsourcing is seen as an innovative marketing management tool for small and medium-sized enterprises. The article proposes a model of interaction between the outsourcing company and the customer of outsourcing services in the field of marketing management. en
dc.description.abstract В статье определены отличительные особенности понятий аутсорсинга и инсорсинга как услуг и обозначена методика принятия решений при каждом виде технологий управления. На основе анализа тренда роста размера глобального рынка цифровой трансформации в 2016–2027 гг. и спроса на цифровизацию среди отраслей бизнеса в Европе за 2019 г. определены главные тенденции развития ИТ-аутсорсинга во время пандемии. По результатам исследования сделан вывод, что мировой рынок аутсорсинга динамично развивается. Сегодня рынок IT-аутсорсинга характеризуется наличием большого количества компаний, как узкоспециализированных, так и подрядчиков, работающих в различных отраслях. Заслуживают внимания выявленные изменения в управлении компаниями, вызванные влиянием пандемии COVID-19, со стороны бизнеса, и определены направления развития ИТ-аутсорсинга в мире, тенденции принятия управленческих решений отдельных компаний и их последствия для будущего ИТ-отрасли. ИТ-аутсорсинг рассматривается как инновационный инструмент маркетингового менеджмента в деятельности малых и средних предприятий. ru
dc.language.iso uk en
dc.subject ІТ-аутсорсинг uk_UA
dc.subject офшоринг uk_UA
dc.subject управління знаннями uk_UA
dc.subject пандемія uk_UA
dc.subject цифровізація uk_UA
dc.subject маркетинговий менеджмент uk_UA
dc.subject IT outsourcing en
dc.subject offshoring en
dc.subject knowledge management en
dc.subject pandemic en
dc.subject digitalization en
dc.subject marketing management en
dc.subject ИТ-аутсорсинг ru
dc.subject офшоринг ru
dc.subject управление знаниями ru
dc.subject пандемия ru
dc.subject цифровизация ru
dc.subject маркетинговый менеджмент ru
dc.title Особливості розвитку ІТ-аутсорсингу як інноваційного інструменту маркетингового менеджменту під час пандемії COVID-19 uk_UA
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account