Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Рогачевський, О. П. | |
dc.contributor.author | Онищенко, В. І. | |
dc.contributor.author | Єгоренко, О. С. | |
dc.contributor.author | Первак, М. П. | |
dc.contributor.author | Караконстантин, Д. Ф. | |
dc.contributor.author | Добровольський, А. Л. | |
dc.contributor.author | Черемних, Г. І. | |
dc.contributor.author | Белозерцева-Баранова, Ю. Є. | |
dc.contributor.author | Rogachevskiy, O. P. | |
dc.contributor.author | Onyshchenko, V. I. | |
dc.contributor.author | Yehorenko, O. S. | |
dc.contributor.author | Pervak, M. P. | |
dc.contributor.author | Karakonstantyn, D. F. | |
dc.contributor.author | Dobrovolskyi, A. L. | |
dc.contributor.author | Cheremnykh, H. I. | |
dc.contributor.author | Belozertseva-Baranova, Y. Y. | |
dc.date.accessioned | 2023-02-28T19:04:39Z | |
dc.date.available | 2023-02-28T19:04:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Ефективність методики Hybridlab в проведенні тренінгів з тактичної медицини у здобувачів вищої медичної освіти / О. П. Рогачевський, В. І. Онищенко, О. С. Єгоренко та ін. // Перспективи та інновації науки. Сер. Педагогіка, Сер. Псилогія, Сер. Медицина. 2023. № 4 (22). С. 255–267. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/12157 | |
dc.description.abstract | Civilian life in Ukraine changed significantly with the beginning of the military aggression of the Russian Federation. The functioning of higher education institutions during hostilities prompts the search for new methods and teaching methods that would allow the use of the smallest number of teachers with the largest number of higher education applicants and cadets, but with the preservation or even improvement of the quality of education. Thanks to the joint fruitful work of the Odesa National Medical University and the Medical University of Kaunas, the Republic of Lithuania, students of higher medical education in the senior year of ONMedU have the opportunity to master the skills of tactical medicine according to the MARCH protocol using the HybridLab method with the same training duration and without loss of quality compared to the traditional training method. The study analyzed the effectiveness of training students depending on the chosen methodology, the quantitative composition of the groups and the number of instructors. 252 higher education students of the 6th year of the medical faculty of ONMedU were involved, who underwent TCCC (Tactical Combat Casualty Care) training in the conditions of the red (zone of direct threat) and yellow (zone of indirect threat) zones. During the implementation of the HybridLab technology, trainings with TCCC were conducted according to two methods: the first method includes: the presence of a permanent instructor-leader (supervisor), the presence of an assistant instructor, the principle: firstly, a lecture, secondly, a reproduction of a sample of practical skills by the instructor, practice of practical skills by a student under the control and with the participation of an instructor, complete independent reproduction of a practical skill by a cadet on the principle of "without prompts" during the control of learned skills and training, and the second method using the online platform HybridLab of the Medical University of Kaunas. Assessment of the initial level of competence was carried out according to checklists during the execution of final situational tasks according to scenarios. The results in the groups that underwent training using the HybridLab method were above average results, and probably higher than the results obtained after the standard training method. | uk_UA |
dc.description.abstract | Цивільне життя в Україні значно змінилося з початком військової агресії Російської Федерації. Функціонування закладів вищої освіти під час бойових дій спонукают до пошуку нових методів і методик наввикладання, які б дозволили задіяти найменшу кількість викладачів при найбільшій кількості здобувачів вищої освіти та курсантів, проте зі збереженням, або навіть підвищенням якості навчання. Завдяки спільній плідній праці Одеського національного медичного університету і Литовського університету про здоров'я, місто Каунас, Литовська Республіка, здобувачі вищої медичної освіти старших курсів ОНМедУ мають змогу оволодіти навичками тактичної медицини за протоколом MARCH з методики HybridLab з такою ж тривалістю тренінгу та без втрати якості у порівнянні з традиційною методикою проведення треннінгу. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.subject | tactical medicine | uk_UA |
dc.subject | MARCH protocol | uk_UA |
dc.subject | HybridLab technique | uk_UA |
dc.subject | training | uk_UA |
dc.subject | education | uk_UA |
dc.subject | military aggression | uk_UA |
dc.subject | тактична медицина | uk_UA |
dc.subject | тренінг | uk_UA |
dc.subject | вища освіта | uk_UA |
dc.subject | військова агресія | uk_UA |
dc.title | Ефективність методики Hybridlab в проведенні тренінгів з тактичної медицини у здобувачів вищої медичної освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | Effectiveness of the hybridlab methodology in conduct of tactical medicine training for graduate medical education | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |