Наукова продуктивність значною мірою обумовлена актуальністю
змістовної та процесуальної спрямованості дослідницьких проєктів. Тож стабільний
розвиток медичних закладів вищої освіти (ЗВО), як дослідницької інституції, залежить
від своєчасного визначення векторів розвитку. Під час опрацювання проблемного поля
констатовано суттєвий взаємозв’язок структури освітнього та наукового процесів.
Відповідно окреслено тенденції, що формуватимуть простір для науково‐дослідницької
роботи на базі освітніх установ. Зокрема розповсюдження технологій штучного
інтелекту та машинного навчання є визначальним чинником у перегляді перспектив
наукового процесу. Крім того, важливим для прогнозу є поступовий перехід до
інформаційної парадигми, що сприяє перегляду компетентності фахівця. Окрім того,
соціокультурна динаміка визначає напрям науково‐дослідницького процесу у галузі
охорони здоров’я, а значне число інновацій у сфері вимагають своєчасної адаптації від
спільноти.
The relevance of the substantive and procedural orientation of research
projects greatly influences scientific productivity. As a result, the stable development of
higher education medical institutions as research institutions is dependent on the timely
identification of development vectors. During the course of researching the problem, it was
discovered that there is a significant interrelationship between the structure of educational
and scientific processes. As a result, the trends that will shape the space for scientific research
work at educational institutions are outlined. The spread of artificial intelligence and machine learning technologies, in particular, is a determining factor in revising scientific process
perspectives.
Scientific productivity is largely determined by the relevance of the substantive and
procedural orientation of research projects. Accordingly, the stable development of medical
institutions of higher education, as a research institution, depends on the timely identification
of development vectors. In the course of studying the problem field, a significant
interrelationship between the structure of educational and scientific processes was
ascertained. Accordingly, the trends that will shape the space for scientific research work on
the basis of educational institutions are outlined. In particular, the spread of artificial
intelligence and machine learning technologies is a determining factor in revising the
perspectives of the scientific process. Furthermore, the forecast relies on the gradual
transition to the information paradigm, which contributes to the revision of the specialist's
competence. Additionally, sociocultural dynamics guide the research process in the field of
health care, and a significant number of innovations in the field necessitate timely community
adaptation.