Abstract:
Особливості сучасної економічної і соціальної ситуації через пандемію коронавірусу СОVID-19, прискорили необхідність форсованої модернізації системи вищої освіти України з тим, щоб вона стала більш динамічною, конкурентоспроможною та легко адаптованою до сучасних реалій. Екстрений та вимушений перехід освітнього процесу в умовах пандемії в дистанційний формат має суттєві відмінності і формує запит на оцінку готовності закладів вищої освіти, викладачів та студентів до реалізації навчання в нових умовах. Заклади вищої освіти змушені працювати зі студентами дистанційно з метою зниження ризиків поширення коронавірусу, у зв’язку з цим одним із найважливіших завдань в сучасній освіті постає готовність викладачів до реалізації в освітньому процесі дистанційного навчання, і оволодіння відповідними професійними компетенціями та компетентностями. Дистанційне навчання передбачає гнучке поєднання інтенсивної та контрольованої самостійної роботи студентів з освоєння навчальних матеріалів, оформлених у вигляді кейса або виставлених у мережі, і систематична взаємодія з викладачем при максимальному використанні можливостей сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Як видно, одним із головних компонентів системи дистанційного навчання є викладач, який здійснює методичну та організаційну допомогу студентам в рамках конкретної програми дистанційного навчання. Відтак, у теорії і практиці педагогіки вищої школи існує положення, яке має безумовне право іменуватися аксіоматичним, а саме, ключовою фігурою, яка безпосередньо впливає на якість навчання у ЗВО, служить викладач. Саме на нього лягає колосальна відповідальність з підготовки студентів майбутніх фахівців в інформаційно-освітньому середовищі. Викладач є найважливішим системоутворюючим компонентом системи навчання та особистістю, яка за змістом професійної діяльності володіє певним комплексом професійно-важливих якостей, знань, умінь та навичок. Саме викладач виступає найважливішою ланкою, що забезпечує ефективність і якість навчального процесу. Зокрема, з впровадженням дистанційних освітніх
технологій в навчальний процес, змінюється його професія, структура, зміст і якість всієї освіти.