У статті обґрунтовано педагогічні умови формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів. Представлено теоретичний аналіз понять «умови», «педагогічні умови». Педагогічні умови визначено як спеціально створені обставини, спрямовані на формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів і передбачають набуття студентами необхідних теоретичних знань, розвиток особистісних і професійних якостей. Проаналізовано зміст понять «інтеграція», «міждисциплінарна інтеграція», «позааудиторна робота». На основі проведеного теоретичного аналізу різних наукових джерел визначено педагогічні умови в контексті
підготовки майбутніх сімейних лікарів: 1. Інтеграція знань (гуманітарних і фахових дисциплін) щодо інформаційно-комунікативної взаємодії майбутніх сімейних лікарів. 2. Насичення освітнього процесу інтерактивними методами навчання. 3. Актуалізація досвіду професійної комунікації майбутніх сімейних лікарів у позааудиторній діяльності.
Для реалізації міждисциплінарної інтеграції було визначено такі дисципліни, як: «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Медична інформатика», елективний курс «Народна психологія». На думку автора, для організації активної інформаційно-комунікативної діяльності майбутніх сімейних лікарів доцільно використовувати різні види кейсів: кейси для ілюстрації сутності проблеми або варіантів її вирішення, кейси для навчання прийомів аналізу й оцінки ситуації, кейси для навчання прийомів вирішення проблем
і прийняття рішень. Стверджується, що актуалізація досвіду професійної комунікації майбутніх сімейних лікарів буде ефективною завдяки таким формам позааудиторної діяльності, як: участь у студентському науковому товаристві; участь у роботі волонтерського центру, що сприятиме реалізації теоретичних знань у практичній діяльності.
The article substantiates the pedagogical conditions for the formation of information and communication competence of future family doctors. The theoretical analysis of the terms “conditions”, “pedagogical conditions” is presented. Pedagogical conditions are defined as specially created circumstances aimed at forming the information-communicative
competence of future family doctors and envisage the acquisition of necessary theoretical knowledge by students, development of personal and professional qualities. The content of the concepts of “integration”, “interdisciplinary integration”, “extra-curricular work” is analyzed. On the basis of the theoretical analysis of various scientific sources, pedagogical conditions in the context of the preparation of future family doctors have been determined: 1. Integration of knowledge (humanitarian and professional disciplines) in relation to informatively communicative co-operations of future family doctors. 2. Saturation of the educational process with interactive teaching methods. 3. Updating the experience of professional communication of future family doctors in extra-curricular activities. The following disciplines were defined for the implementation of interdisciplinary integration: “Ukrainian language (by professional direction)”, “Medical informatics”, elective course “Folk psychology”. According to the author, it is advisable to use different types of cases for organizing active information and communication activities of future family doctors: cases to illustrate the essence of the problem or variants of its solution, cases for teaching methods of analysis and situation assessment, cases for teaching methods of solving problems and making decisions. It is argued that the actualization of the experience of professional communication of future family doctors will be effective due to the following forms of extracurricular activities: participation in the student scientific society; participation in the work of a volunteer center that will facilitate the implementation of theoretical knowledge in practical activities