dc.contributor.author |
Сердюк, Н. М. |
ua |
dc.contributor.author |
Serdiuk, N. M. |
en |
dc.contributor.author |
Сердюк, Н. Н. |
ru |
dc.date.accessioned |
2020-04-15T07:00:13Z |
|
dc.date.available |
2020-04-15T07:00:13Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Сердюк Н. М. Педагогічні умови формування конкурентоздатності майбутніх психологів / Н. М. Сердюк // Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. – 2017. – № 4 (117). – С. 94–100. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/6907 |
|
dc.description.abstract |
У статті визначено та обґрунтовано педагогічні умови формування конкурентоздатності майбутніх психологів у процесі фахової підготовки,а саме: спонукання студентів до усвідомлення суб’єктної позиції в майбутній професійній діяльності, активізація елементів контекстного навчання майбутніх психологів, моделювання професійно спрямованих комунікативних ситуацій. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The aim of our research is to identify and substantiate pedagogical conditions for the formation of the future psychologists’ competitiveness in the process of their professional training. The pedagogical conditions for the formation of the future psychologists’ competitiveness have not been examined or studied yet. In the course of our research, the pedagogical conditions for the formation of the future psychologists’ competitiveness were determined and substantiated; they are: inducing students to realize the subjective position in future professional activities; activation of the elements of contextual education of future psychologists; modelling profession-directed communicative situations.
The subjective position allows a person to independently plan and implement his / her life plans, responding to the challenges of the world and the environment. A person with the subjective position is characterized by activity, readiness for transformations, the ability to deliberately choose from variants of events interpretations. That is why, while training a future specialist, particular attention should be paid to the formation of the student's subjective position. An important feature of the contextual education is the modelling of the subject and social content of the future profession. Approximation of the educational activity to the professional one allows the students to identify holistically their own participation, develop practical skills that will contribute to the formation of the future psychologist’s competitiveness. The contextual education is characterized, first of all, by a theoretically grounded choice and implementation of such forms and methods of teaching in a higher school that are oriented towards the model of a future specialist. So, the
essence of the contextual education is that the learning process is to be carried out in accordance with the context of the future profession, taking into account the solution of specific professional tasks which future specialists of different fields will face. In the process of future psychologists’ professional training it is necessary to pay much attention to the modelling of profession-oriented communicative situations. The complex of classes should include exercises, role games, situations, the formation of the necessary communicative skills to increase the effectiveness of constructive interaction being their main task. As a result of the implementation of the pedagogical conditions, which were determined by us in the process of studying (inducing students to realize the subject position in the process of professional activity, activating the elements of the future psychologists’ contextual education, modelling profession-oriented communicative situations), the future psychologists’ general level of the competitiveness formation has increased. |
en |
dc.description.abstract |
Повседневность требует высококвалифицированных специалистов, которые на современном конкурентном
рынке труда могут в полной мере реализовать свой личностный и профессиональный потенциал.
Задание нашего исследования состоит в том, чтобы выявить педагогические условия формирования
конкурентоспособности будущих психологов в процессе профессионального образования. На сегодняшний
день педагогические условия формирования конкурентоспособности именно будущих психологов еще не
были исследованы и изучены.
В процессе исследования были выявлены педагогические условия формирования конкурентоспособности
будущих психологов – побуждение студентов к осмыслению субъектной позиции в будущей
профессиональной деятельности; активизация элементов контекстного обучения будущих психологов;
моделирование профессионально направленных коммуникативных ситуаций.
Субъектная позиция позволяет человеку планировать и реализовывать свои жизненные замыслы, реагируя
на вызовы окружающей среды. Человеку с субъектной позицией свойственна активность, готовность к
переменам, способность свободно выбирать из вариантов интерпретаций событий. Именно поэтому во время подготовки будущего специалиста особенное внимание необходимо обращать на формирование субъектной
позиции студента.
Важной особенностью контекстного обучения является моделирование предметного и социального
содержания будущей профессии. Приближение учебной деятельности к профессиональной позволяет студенту
целостно выявить собственную активность, выработать практические умения и навыки, которые будут влиять
на формирование конкурентоспособности будущего психолога. Сущность контекстного обучения состоит в
том, чтобы учебный процесс совершался в соответствии с контекстом будущей профессии, учитывая решение
конкретных профессиональных задач, которые будут стоять перед специалистами разных областей.
В процессе профессиональной подготовки будущих психологов необходимо большое внимание уделять
моделированию профессионально направленных коммуникативных ситуаций. Комплекс занятий должен
включать упражнения, ролевые игры, ситуации, главным заданием которых является формирование
необходимых для повышения эффективности делового взаимодействия коммуникативных умений.
Вследствие реализации определенных нами в процессе исследования педагогических условий (побуждение
студентов к осмыслению субъектной позиции в будущей профессиональной деятельности; активизация
элементов контекстного обучения будущих психологов; моделирование профессионально направленных
коммуникативных ситуаций) общий уровень конкурентоспособности будущих психологов повысился. |
ru |
dc.language.iso |
uk |
en |
dc.subject |
конкурентоздатність |
uk_UA |
dc.subject |
фахова підготовка |
uk_UA |
dc.subject |
суб’єктна позиція |
uk_UA |
dc.subject |
контекстне навчання |
uk_UA |
dc.subject |
професійно спрямована комунікативна ситуація |
uk_UA |
dc.subject |
competitiveness |
en |
dc.subject |
professional training |
en |
dc.subject |
subjective position |
en |
dc.subject |
contextual education |
en |
dc.subject |
profession-directed communicative situation |
en |
dc.subject |
конкурентоспособность |
ru |
dc.subject |
профессиональная подготовка |
ru |
dc.subject |
субъектная позиция |
ru |
dc.subject |
контекстное обучение |
ru |
dc.subject |
профессионально направленная коммуникативная ситуация |
ru |
dc.title |
Педагогічні умови формування конкурентоздатності майбутніх психологів |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Pedagogical conditions for the formation of future psychologists’ competitiveness |
en |
dc.title.alternative |
Педагогические условия формирования конкурентоспособности будущих психологов |
ru |
dc.type |
Article |
en |