Емпатія як компонент конкурентоздатності майбутніх психологів

Show simple item record

dc.contributor.author Сердюк, Н. М. ua
dc.contributor.author Serdiuk, N. M. en
dc.contributor.author Сердюк, Н. Н. ru
dc.date.accessioned 2020-04-15T06:55:46Z
dc.date.available 2020-04-15T06:55:46Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Сердюк Н. М. Емпатія як компонент конкурентоздатності майбутніх психологів / Н. М. Сердюк // Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. – 2016. – № 5 (112). – С. 95–99. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/6906
dc.description.abstract У статті розкрито сутність та структуру поняття «емпатія», коротко подано історію вивчення проблеми формування та розвитку емпатії. Проаналізовано позицію різних авторів стосовно емпатії як професійно-важливої якості майбутніх психологів. Обґрунтовано необхідність формувати здатність до емпатії як особистісної властивості майбутніх психологів та компоненту конкурентоздатності майбутніх психологів. Намічено перспективи та напрямки роботи по формуванню емпатії в процесі фахової підготовки. uk_UA
dc.description.abstract Changes in the society require a new type of relationship between people, which is based on the ideas of humanism, and it’s necessary to treat every person taking into account his / her uniqueness and originality. Psychologist is a very responsible profession as it has a certain influence on the life of other people. In their work, psychologists investigate physical, emotional, social aspects of human behaviour, using scientific principles and theories, psychological methods and techniques. Though, in spite of numerous professional tools, which are available for a present-day psychologist, in our opinion, direct interaction between people (psychologist - client) seem to be essential and determinative in practical work. This is the close mutual contact that requires from the psychologist a number of personal qualities, alongside with some other components, which might enable him / her to become a competitive specialist. One of such qualities which we should form in the process of future psychologists’ professional training is the capacity for empathy. The role of empathy in personal development has been the subject of scientific investigations in psychology, pedagogy and other sciences which study the interaction “person -person”. It is connected with the fact that empathy produces a significant effect on a person in the whole, improves his / her motivation, productivity and working efficiency, helps to orient in social relationships and build personal ones. The essence of the concept «empathy», its structure and types have been analyzed in the work. In our opinion, a special attention is paid to an important moment which explains why the concept of «empathy» is not equal to the concept of “sympathy”. After all, while working with a client, a psychologist must clearly differentiate their own feelings and emotions from the feelings and emotions of some other person. It is also necessary to remember that somewhere inside a psychologist does not always share a client’s position, his / her moral or ethical views, herewith empathic attitude allows him / her to get into the emotional world of some other person and build professional interaction aimed at helping a client's request to be solved. Having studied and analyzed scientific, methodical literature, we came to the conclusion that professional empathy is a complex and multistructural formation. That is why it is necessary to develop a complex programme, taking into account all the components of the structure, for the formation of the future psychologists’ empathic capabilities. This is the very perspective of our further research. en
dc.description.abstract В обществе происходят изменения, которые требуют нового типа отношений между людьми, основанных на идеях гуманизма, где к каждому человеку необходимо подходить с учетом его уникальности, неповторимости. Психолог – очень ответственная профессия, она предполагает определенное влияние на жизнь другого человека. В своей деятельности психологи исследуют физические, эмоциональные, социальные особенности поведения человека, используя при этом научные принципы и теории, психологические методы и приемы. Но, несмотря на огромный профессиональный инструментарий, который доступен современному психологу, главным, на наш взгляд, и решающим в практической деятельности является непосредственное взаимодействие между людьми (психолог – клиент). И именно такой тесный взаимоконтакт требует от психолога целого ряда личностных качеств, которые, наряду с другими компонентами, помогли бы стать конкурентоспособным специалистом. Одним из таких качеств, которое мы должны формировать в процессе профессиональной подготовки будущих психологов является способность к эмпатии. Роль эмпатии в личностном развитии стала предметом научного изучения в психологии, педагогике и других науках, которые изучают взаимодействие «человек – человек». Это связано с тем, что эмпатия существенно влияет на всю личность в целом, повышает ее мотивацию, продуктивность и эффективность деятельности, помогает ориентироваться в социальных отношениях и выстраивать личностные. В работе проанализирована сущность понятия «эмпатия», ее структура и виды. Особенное внимание уделено объяснению не тождественности понятий «эмпатия» и «симпатия». Ведь в работе с клиентом психолог должен четко дифференцировать свои чувства и эмоции от чувств и эмоций другого человека. А также, необходимо помнить, что «на внутреннем плане» психолог не всегда разделяет позицию клиента, его морально – этические взгляды, но при этом эмпатичное отношение позволяет проникать в эмоциональный мир другого человека и профессионально выстраивать взаимодействие, нацеленное на помощь в решении запроса клиента. Изучив и проанализировав научно–методическую литературу, мы пришли к выводу, профессиональная эмпатия – сложное, многоструктурное образование, поэтому необходимо разработать комплексную программу, учитывая все компоненты структуры, для формирования у будущих психологов способности к эмпатии. Именно в этом направлении мы видим перспективы нашего дальнейшего исследования. ru
dc.language.iso uk en
dc.subject емпатія uk_UA
dc.subject симпатія uk_UA
dc.subject емпатійні здібності uk_UA
dc.subject майбутній психолог uk_UA
dc.subject фахова підготовка uk_UA
dc.subject empathy en
dc.subject sympathy en
dc.subject empathic capabilities en
dc.subject future psychologist en
dc.subject professional training en
dc.subject эмпатия ru
dc.subject симпатия ru
dc.subject эмпатийные способности ru
dc.subject будущий психолог ru
dc.subject профессиональная подготовка ru
dc.title Емпатія як компонент конкурентоздатності майбутніх психологів uk_UA
dc.title.alternative Empathy as a component of competitiveness of future psychologists en
dc.title.alternative Эмпатия как компонент конкурентоспособности будущих психологов ru
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account