Цель работы: разработать и обосновать алгоритм этапной диагностики патологического гастроэзофагеального рефлюкса (ГЭР) в зависимости от тяжести течения и возраста ребенка. Под наблюдением были 172 ребенка в возрасте от 3 месяцев до 3 лет, находившихся на амбулаторном и стационарном лечении в детской городской больнице № 3 и городской клинической больнице № 9 им. проф. А.И. Минакова г. Одессы в период с июня 2012 г. по февраль 2014 г. Для скринингового обследования детей использовался рефлюкс-опросник. Также проводилось эндоскопическое исследование пищевода, позволяющее подтвердить наличие рефлюкс-эзофагита и оценить степень его тяжести. На следующем этапе проводился молекулярно-генетический анализ мутаций гена коллагена А3 на основе исследования ДНК клеток слизистой оболочки ротовой полости. Для подтверждения диагноза выполнялось рН-мониторирование пищевода. Статистический анализ полученных данных осуществлялся с использованием пакетов Statistica 7.0 и Microsoft Excel 2010 с интеграцией AtteStat 12.5, интернет-калькулятора SISA (Simple Interactive Statistical Analysis). Этапная диагностика патологического ГЭР позволяет установить и подтвердить диагноз с минимальным использованием инвазивных методов. Использование рефлюкс-опросника способствует ранней диагностике патологического ГЭР и гастроэзофагеальной рефлюксной болезни у детей, дифференцированному подходу к использованию инвазивных методов исследования.
Мета роботи: розробити і обґрунтувати алгоритм етапної діагностики патологічного гастроезофагеального рефлюксу (ГЕР) залежно від тяжкості перебігу та віку дитини. Під спостереженням знаходилося 172 дитини віком від 3 місяців до 3 років, які перебували на амбулаторному та стаціонарному лікуванні в дитячій міській лікарні № 3 та міській клінічній лікарні № 9 ім. проф. А.І. Мінакова м. Одеси в період з червня 2012 р. по лютий 2014 р. Для скринінгового обстеження дітей використовувався рефлюкс-питальник. Також проводилося ендоскопічне дослідження стравоходу, що дозволяє підтвердити наявність рефлюкс-езофагіту і оцінити ступінь його тяжкості. На наступному етапі проводився молекулярно-генетичний аналіз мутацій гена колагену А3 на
основі дослідження ДНК клітин слизової оболонки ротової порожнини. Для підтвердження діагнозу виконувалося рН-моніторування стравоходу. Статистичний аналіз отриманих даних здійснювався з використанням пакетів Statistica 7.0 та Microsoft Excel 2010 з інтеграцією AtteStat 12.5, інтернет-калькулятора SISA (Simple Interactive Statistical Analysis). Етапна діагностика патологічного ГЕР дозволяє встановити і підтвердити діагноз з мінімальним використанням інвазивних методів. Використання рефлюкс-питальника сприяє ранній діагностиці патологічного ГЕР і гастроезофагеальної рефлюксної хвороби у дітей, диференційованому підходу до використання інвазивних методів дослідження.
Objective of the study: to develop and validate an algorithm for step-by-step diagnosis of pathological gastroesophageal reflux (GER), depending on the severity of clinical course and age of a child. The study involved 172 children aged 3 months to 3 years who received outpatient and inpatient treatment in Children’s city hospital № 3 and City clinical hospital № 9 named after prof A.I. Minakov in Odessa from June 2012 to February 2014. For screening examination of children, reflux questionnaire was used. Endoscopic examination of the esopha gus has been used to confirm reflux esophagitis and to assess its severity. At the next stage, molecular genetic analysis of A3 collagen gene mutations has been carried out based on studying DNA of cells of oral mucous membrane. To confirm diagnosis, pH monitoring of the esophagus was performed. Statistical analysis of the findings has been carried out using the package Statistica 7.0 and Microsoft Excel 2010 with the integration of AtteStat 12.5, Internet calculator SISA (Simple Interactive Statistical Analysis). Step-by-step diagnosis for pathological GER enables to establish and to confirm the diagnosis with minimal use of invasive techniques. The use of reflux questionnaire promotes early diagnosis of pathological GER and
gastroesophageal reflux disease in children, differentiated approach to the application of invasive study methods.