Цель – установить особенности травмирования в случаях наезда автомобиля на пешехода на основании современного опыта проведения комплексных судебно-медицинских и транспортно-трассологических экспертиз. 132 заключения эксперта, проведенные в Одесском областном бюро судебно-медицинской экспертизы в случаях ДТП за 2011 – 2014 г.г. Особое внимание уделяется последовательности (алгоритму) проведения такой экспертизы. Анализировались основные причины ошибок экспертов: 1) при назначении экспертиз следователь не всегда представляет себе их возможности, не понимает разницы между возможностями эксперта, производящего единоличную экспертизу трупа, и возможностями комиссии экспертов, в состав которой входит эксперт-автотехник; 2) судебно-медицинский эксперт, производящий экспертизу трупа, недостаточно знает транспортную травму вообще. По результатам проведенного исследования можно сделать выводы: причиной экспертных ошибок в этих случаях является переоценка экспертами значения характерных для наезда автомобиля на пешехода телесных повреждений (и, в частности, «бамперпереломов»); при проведении судебно-медицинских экспертиз трупов судебномедицинский эксперт не должен единолично разрешать вопросы следующего характера: – каким типом автомобиля был совершен наезд на пострадавшего; – каково было взаиморасположение автомобиля и пешехода в момент их первичного контактирования; - какие части автомобиля и пешехода вступили между собой в первичный контакт.
Мета – установити особливості травмування у випадках наїзду автомобіля на пішохода на основі комплексних судово-медичних та транспортно-трасологічної експертиз. 132 висновків експерта, що були проведені в Одеському обласному бюро судово-медичної експертизи у випадках ДТП за 2011 – 2014 р.р. Особлива увага приділялась послідовності (алгоритму) проведення такої експертизи. Аналізувались основні причини помилки експертів: 1) при призначенні експертиз слідчий не завжди уявляє собі їх можливості, не розуміє різниці між можливостями експерта, що виконує одноосібну експертизу трупа, і можливостями комісії експертів, до складу якої входить експерт-автотехнік; 2) судово-медичний експерт, що виконує експертизу трупа, недостатньо знає транспортну травму взагалі. За результатами проведеного дослідження можна зробити висновки: причиною експертних помилок у цих випадках є переоцінка експертами значення характерних для наїзду автомобіля на пішохода тілесних ушкоджень (і, зокрема, «бампер-переломів»). При проведенні судово-медичних експертиз трупів судово-медичний експерт не повинен одноосібно вирішувати питання наступного характеру: – яким типом автомобіля було скоєно наїзд на потерпілого; – яке було взаєморозташування автомобіля і пішохода у момент їх первинного контактування; – які частини автомобіля і пішохода вступили між собою в первинний контакт.
An experience of a modern complex forensic and transport trasological expertise in order to establish who exactly of the injured persons in road accidents was at the time of the accident while driving, and who - in the passenger seat. 132 conclusions of expert, that were conducted in the Odesa regional bureau of medico-legal examination in the cases after 2011 - 2014 year. Particular attention is paid to the sequence (algorithm) of such examination (the study). Increasing attention is paid to investigation of traffic accidents, and, particularly, to the issues, related to automobile-pedestrian accidents. Simultaneously, the scope of requirements, claimed from the expert's opinion, is growing. Though, there is no validity of conclusions in expert's opinion by no means always. It is related with two main reasons: On the appointment of investigation, the investigator doesn't understand its possibilities and difference between expert's possibilities, during the sole corpse examination, and possibilities of experts commission, including an automobile technician. Forensic Investigator, during the corpse examination is poorly familiar with road accident. Subsequent to the results of investigation, the following conclusions can be carried out: The reason of expert's faults is overestimation of physical injuries, distinctive for automobile-pedestrian accident (particularly "bumperfracture"). During the forensic investigation of corpses, the forensic investigator shouldn't solve the questions of the following character:- Which vehicle type was involved to the accident;- Collocation of a vehicle and pedestrian in the moment of their first contact;- Which vehicle and pedestrian parts contacted firstly. It seems that consideration of abovementioned circumstances will significantly reduce the chance of expert's faults, during the initial forensic investigations in road traffic accidents.