У статті розглядаються питання надання якісної освіти студентам вищої медичної школи, висвітлюються основні питання викладання курсу дерматології та венерології студентам медичного університету,
підіймається питання виховання високоморального компетентного фахівця, здатного до самокритики та саморозвитку, обговорюється необхідність наявності психологічних навичок у лікаря. Розкриваються головні
проблеми викладання студентам медичних вишів та шляхи їх подолання; розглядається актуальність переходу від аудиторного до практичного навчання студентів-майбутніх лікарів. Упровадження нових освітніх методів є важливим аспектом у наданні державі грамотних конкурентоспроможних спеціалістів.
The article deals with the issues of providing high-quality education to the students of higher medical educational
institutions. The main problems of teaching dermatology and venereology to medical students are highlighted. The issue
of educating a highly-moral competent professional, capable of self-criticism and self-development is substantiated. The
necessity of the development of psychological skills in medical students is proved. The main problems of teaching medical students and the ways of overcoming them are discussed. The urgency of the transition from the theoretical teaching to the practical training of future doctors is explained by the fact that most of medical university graduates are not
ready for the practical activities at hospitals. The implementation of new teaching methods is an important aspect of
preparing highly-competent professionals. Unfortunately many students have undeveloped practical skills up to the
moment of their graduation from the university. Moreover very rarely the issues of medical ethics are properly highlighted during lectures and practical training. Recently the ethical issues in Ukrainian medicine have become especially relevant and urgent due to the cutbacks to funding, decreasing the number of social programs, commercialization of
the relations between doctors and patients. The influence of multinational pharmaceutical companies, which follow the
laws of the free market, but not the Hippocratic principles, on medical practice has been growing. All these issues
should be discussed with medical students in the process of their studying at a university. If these educational aspects of
teaching are neglected, a medical university graduate, becoming an intern, is not professionally prepared for working
with patients, because of his/her social immaturity, poor communication skills, lack of awareness of the level of his/her
responsibility to patients and their relatives. Very often, especially in the periods of crisis, the fate of a patient depends
on the humanity, kindness and altruism of a doctor, his/her ability to manifest compassion and mercy. The most profound professional knowledge cannot compensate the lack of these qualities. Moreover, knowledge is not identical to
clinical thinking, which is considered as the ability to identify in each patient the most important symptoms and signs
for determining the diagnosis, to distinguish the most important things from the minor ones, to find hidden cause-andeffect relationship, to use the standard recommendations and therapeutic “schemes” in a unique way. A necessary condition of training qualified specialists is the understanding of the qualitative differences between teaching methods at
clinical departments and the methods, which are commonly used by teachers of theoretical disciplines.
В данной статье рассматриваются вопросы предоставления качественного образования студентам высшей
медицинской школы, освещаются основные вопросы преподавания курса дерматологии и венерологии студентам медицинского университета, поднимается вопрос воспитания высоконравственного компетентного специалиста, способного к самокритике и саморазвитию, обсуждается необходимость наличия психологических навыков у врача. Раскрываются основные проблемы в преподавании студентам медицинских ВУЗов, описываются
пути их преодоления. Объясняется актуальность перехода от аудиторного до практического обучения студентов-будущих врачей. Внедрение новых образовательных методов является важным аспектом в предоставлении
государству грамотных конкурентоспособных специалистов. У многих студентов вплоть до окончания ВУЗа
остаются неразвитыми практические навыки. Не всегда должным образом на практических занятиях и на лекциях освещаются вопросы врачебной этики. В последние годы этические проблемы в отечественной медицине
стали как никогда актуальными в связи с тенденцией сокращения финансирования, сворачивания социальных
программ, коммерциализации отношений между врачом и пациентом. Растет влияние на практическую медицину транснациональных фармацевтических компаний, которые руководствуются законами свободного рынка,
а не гиппократовскими принципами. В процессе диалога со студентом необходимо обсуждать эти вопросы. При
пренебрежении воспитательными аспектами обучения вчерашний студент-отличник, став интерном, оказывается профессионально неготовым к работе с пациентами в силу своей социальной незрелости, неразвитости коммуникативных навыков, недостаточного осознания меры своей ответственности перед пациентами и их родственниками. Очень часто, особенно в кризисные периоды жизни общества, судьба отдельного больного напрямую зависит от человечности, доброты, альтруизма врача, его способности к проявлению сострадания и милосердия. Самая широкая профессиональная эрудиция не может восполнить нехватку этих качеств. Более того,
эрудиция не идентична клиническому мышлению – умению выявлять у каждого конкретного больного наиболее значимые в диагностике симптомы и признаки, отличать главное от второстепенного, находить скрытые
причинно-следственные связи, нерационально использовать стандартные рекомендации и терапевтические
«схемы». Необходимым условием подготовки квалифицированных специалистов является понимание качественного отличия методов обучения на клинических кафедрах от методов, которые обычно используются преподавателями теоретических дисциплин.