Синдром жорстокого поводження дитиною в Одеському регіоні: епідеміологія, клінічні і психоневрологічні прояви та наслідки

Show simple item record

dc.contributor.author Аряєв, М. Л.
dc.contributor.author Сеньківська, Л. І.
dc.contributor.author Шевченко, І. М.
dc.contributor.author Гудзь, В. А.
dc.contributor.author Кузьменко, Т. В.
dc.contributor.author Aryayev, M.
dc.contributor.author Senkivska, L.
dc.contributor.author Shevchenko, I.
dc.contributor.author Gudz, V.
dc.contributor.author Kuzmenko, T.
dc.contributor.author Аряев, Н. Л.
dc.contributor.author Сеньковская, Л. И.
dc.contributor.author Шевченко, И. М.
dc.contributor.author Гудзь, В. А.
dc.contributor.author Кузьменко, Т. В.
dc.date.accessioned 2018-07-19T08:30:12Z
dc.date.available 2018-07-19T08:30:12Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Синдром жорстокого поводження дитиною в Одеському регіоні: епідеміологія, клінічні і психоневрологічні прояви та наслідки / М. Л. Аряєв, Л. І. Сеньківська, І. М. Шевченко [та ін.] // Современная педиатрия. - 2016. - № 4. - С. 124-128. uk_UA
dc.identifier.issn 19925913
dc.identifier.uri http://repo.odmu.edu.ua:80/xmlui/handle/123456789/3255
dc.description.abstract Представлена медико соціальна оцінка та епідеміологічна характеристика різних форм жорстокого поводження з дитиною. Наводяться результати епідеміологічного вивчення обізнаності та особистого досвіду у дорослих і школярів м. Одеса щодо різних аспектів синдрому жорстокого поводження з дитиною, у тому числі шкільного булінгу. Наведена клінічна, психоневрологічна та психологічна характеристика дітей, що зазнали психологічної жорстокості. Більша частота психосоматичної патології, психоневрологічних синдромів, психоемоційних та когнітивних порушень була провідним клінічним проявом і наслідком психологічної жорстокості по відношенню до дитини. uk_UA
dc.description.abstract The paper presents the data of world literature in epidemiology and characteristics of the manifestations of child abuse. It was revealed that enough respondents in Odessa for both men and especially women, as a child had been ill-treated (65.6% of respondents). There is insufficient knowledge of the problem of child abuse: only 13% of respondents showed a high level of awareness about domestic violence. The most common forms of ill-treatment were emotional abuse 30.0% (95% CI 26,4–33,5) (especially for girls) and physical violence — 21.3% (95% CI 17,8–24,1) (especially for boys). It was found that a significant portion of respondents considered acceptable to use as punishment of children, different variants of the physical (27.6%, 95% CI 25,2–30,7) or aggressive psycho-emotional (21.4%; 95% CI 18.5 –23.5) exposure. Only 19.7% of respondents (95% CI 17,5–22,5) consider at all unacceptable methods of punishment any of child. It was found that a significant proportion of secondary school pupils of Odessa had insufficient level of awareness about core of the problem of school bullying — 85.6% (95% CI, 83.2% — 88.7%). Among the respondents, 86.3% (95% CI 83,2–88,7) students directly or indirectly faced with this phenomenon as a victim, the aggressor, the observer, or a victim advocate. In girls, the prevailing form of abuse is verbal bullying (72.0%, 95% CI 67,2–76,8), while the boys — physical bullying (21.6%; 95% CI 8,2–31,4). Psychosomatic diseases, psychoneurological syndromes, psychoemotional and cognitive disorders are the main clinical features and consequences of psychological abuse. uk_UA
dc.description.abstract В Одесском регионе достаточно много респондентов, как мужчин, так и, особенно, женщин, в детстве подверглась жестокому обращению (65,6% от числа опрошенных). Установлен недостаточный уровень знаний населения о проблеме жестокого обращения с детьми: только 13% опрошенных показали высокий уровень осведомленности в вопросах насилия в семье. Наиболее распространенными формами жестокого обращения были эмоциональное насилие 30,0% (95%ДИ 26,4–33,5) (особенно среди девочек) и физическое насилие — 21,3% (95%ДИ 17,8–24,1) (особенно среди мальчиков). Выявлено, что значительная часть респондентов, считают приемлемым использование в качестве наказания детей, разных вариантов физического (27,6%, 95%ДИ 25,2–30,7) или агрессивного психоэмоционального (21,4%, 95%ДИ 18,5 –23,5) воздействия. Установлено, что значительная часть учащихся средних школ г.Одесса имела неудовлетворительный уровень осведомленности о сути проблемы школьного буллинга — 85,6% (95% ДИ 83,2%–88,7%). Среди опрошенных 86,3% (95%ДИ 83,2–88,7) учеников непосредственно или косвенно сталкивались с этим явлением как жертва, агрессор, наблюдатель или защитник жертвы. У девочек преобладающей формой является вербальный буллинг (72,0%, 95%ДИ 67,2–76,8), тогда как у мальчиков — физический буллинг (21,6%, 95% ДИ 8,2–31,4). У детей, пострадавших от психологической жестокости, чаще выявлялись заболевания, относящиеся к группе психосоматических, психоневрологические синдромы, психоэмоциональные нарушения и когнитивные расстройства. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject синдром жорстокого поводження з дитиною uk_UA
dc.subject шкільний булінг uk_UA
dc.subject психологічна жорстокість uk_UA
dc.subject діти uk_UA
dc.subject child abuse uk_UA
dc.subject school bullying uk_UA
dc.subject psychological abuse uk_UA
dc.subject children uk_UA
dc.subject синдром жестокого обращения с ребенком uk_UA
dc.subject школьный буллинг uk_UA
dc.subject психологическая жестокость uk_UA
dc.subject дети uk_UA
dc.title Синдром жорстокого поводження дитиною в Одеському регіоні: епідеміологія, клінічні і психоневрологічні прояви та наслідки uk_UA
dc.title.alternative Child abuse in Odessa region: epidemiology, clinical and psychoneurological features and consequences uk_UA
dc.title.alternative Синдром жестокого обращения с ребенком в Одесском регионе: эпидемиология, клинические и психоневрологические проявления и последствия uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account