У статті проаналізовано та систематизовано підходи до визначення понять «зміни», «організаційні зміни» та «кадрові зміни»
як наукових категорій у системі громадського здоров’я. Обґрунтовано місце кадрових змін та їх значення у практиці функціонування в галузі охорони здоров’я. Визначено характеристики кадрових змін, обґрунтовано їх взаємозв’язок із організаційним розвитком закладу охорони здоров’я. Досліджено складники кадрових змін у закладах охорони здоров’я. Проаналізовано кількісні зміни
у кадровому потенціалі та сформовано передумови кадрових змін у галузі охорони здоров’я. Проаналізовано позиції щодо змін
у роботі з персоналом закладів охорони здоров’я в Україні у відповідності до законодавчих документів галузі.
Метою дослідження були пошук і розробка шляхів удосконалення процесу надання медичних послуг. Автори дійшли висновку, що
узгоджена кадрова політика в охороні здоров’я має спрямовуватися на управління розвитком персоналу, сприяти ефективному використанню кадрового потенціалу, підвищенню соціальної і професійної мобільності медичного персоналу, виступати засобом для здійснення структурної і технологічної перебудови як окремого закладу охорони здоров’я в територіальній громаді, так і галузі загалом.
The article analyzes and systematizes approaches to defining the concepts of “changes”, “organizational changes” and “personnel changes”
as scientific categories. The role of changes in personnel management and their significance in the actual use of healthcare institutions
is substantiated. The characteristics of personnel changes are determined, and their relationship with the organizational development of a
healthcare institution is substantiated. The components of personnel changes in healthcare institutions are studied. Quantitative changes in
personnel potential are analyzed and the prerequisites for personnel changes in the healthcare sector are formed. Positions on changes in work
with personnel of healthcare institutions in Ukraine are interpreted under legislative documents in the industry.
The study is aimed to find and develop ways to improve the process of providing medical services. The authors concluded that a coordinated
personnel policy in healthcare should be aimed at managing personnel development, promoting the effective use of personnel potential,
increasing the social and professional mobility of medical personnel, and acting as a means for implementing the structural and technological
restructuring of both a separate healthcare institution in a territorial community and the industry as a whole.
The methodological basis of this study is the Theory of Change (ToC), which underlies the definition of management decisions to eliminate
the causes of problems that impede progress effectively, and to choose a management approach, taking into account the comparative advantages
of a healthcare institution, indicators of effectiveness, feasibility and uncertainty, which are part of any change process. According to this
model, the critical criteria for quality control and assessment are plausibility, feasibility, and testability, with plausibility being fundamental.