Кваліфікаційну роботу присвячено узагальненню теоретичних основ та обґрунтуванню рекомендацій щодо удосконалення системи управління медичним закладом на прикладі Центру первинної медико-санітарної допомоги (далі – ЦПМСД). Об’єктом дослідження є процеси здійснення інформаційно-інноваційної, комунікативної діяльності в КНП «ЦПМСД № 2» ОМР. Предметом дослідження є теоретичні, методичні та прикладні аспекти управління інформаційно-інноваційними та комунікативними потоками в КНП «ЦПМСД № 2» ОМР. У роботі розкрито сутність, особливості та економіко-правові основи управління ЦПМСД. Визначено місце КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» ОМР у системі охорони здоров’я Одеського регіону. Наведено загальну характеристику закладу. Досліджено слабкі та сильні сторони центру, сформовано шляхи подолання загроз і використання можливостей для покращення ефективності діяльності закладу. Розроблено рекомендації щодо покращення системи комунікацій закладу. Обґрунтовано напрями удосконалення управління комунікаціями ЦПСМД. Наукова новизна полягає у розробці теоретичних положень та обґрунтуванні рекомендацій у питаннях удосконалення системи комунікацій медичного закладу, на прикаладі ЦПМСД №2 ОМР.
This qualification thesis is dedicated to summarizing the theoretical foundations and justifying recommendations for improving the management system of a medical institution, using the example of a Primary Health Care Center (hereinafter – PHCC).
The object of the research is the processes of informational-innovative and communicative activity at the Municipal Non-Commercial Enterprise “PHCC No. 2” of the Odesa City Council.
The subject of the research includes theoretical, methodological, and practical aspects of managing information-innovation and communication flows at PHCC No. 2.
The thesis explores the essence, features, and economic-legal foundations of managing a PHCC. The role of “Primary Health Care Center No. 2” within the healthcare system of the Odesa region is defined. A general description of the institution is provided, along with an analysis of its strengths and weaknesses. Strategies for mitigating threats and utilizing opportunities to improve institutional effectiveness are formulated.
Recommendations for improving the communication system of the institution are developed. The directions for enhancing communication management in the PHCC are substantiated.
The scientific novelty lies in the development of theoretical principles and the justification of recommendations for improving the communication system of a medical institution, using PHCC No. 2 as a case study.