Автор проанализировал основные аспекты
функционирования международных транспортных коридоров, проходящих по территории
Украины с точки зрения их эколого-эпидемиологической безопасности. Приведены данные
о заболеваемости ряда особо опасных инфекций, в частности, малярией. Решение проблемы
заключается в тесном сотрудничестве руководства судовладельческих, крюинговых
компаний, занимающихся трудоустройством граждан Украины для работы на судах под
флагами различных государств, с санитарно-эпидемиологической службой на водном
транспорте, своевременном обмене информацией. Это позволило бы брать под
медицинское наблюдение как переболевших малярией в рейсе, так и своевременно
выявлять и лечить больных острыми формами среди прибывших моряков, в будущем
избежать летальных исходов заболевания. Необходима разработка действенных медикоэкологических прогнозов и дальнейшее совершенствование системы
противоэпидемических мероприятий, направленных на выявление, диагностику и
профилактику природно-очаговых болезней, ареал которых находится, как в
экваториальных широтах, так и территориально связанный с зонами функционирования
МТК.
Автор проаналізував основні аспекти функціонування міжнародних транспортних
коридорів, що проходять по території України з огляду на їх еколого-епідемічну безпеку.
Наведені дані про захворюваність низки особливо небезпечних інфекцій, окремо, малярією.
Вирішення проблеми полягає у тісної співпраці керівництва суднових, крюінгових
компаній, які займаються працевлаштуванням громадян України для роботи на суднах під
прапором різних держав, з санітарно-епідеміологічною службою на водному транспорті,
своєчасному обміні інформацією. Це дозволило б брати під медичний нагляд як тих, що
перехворіли на малярію в рейсі, так і своєчасно виявляти й лікувати хворих на гострі форми
серед прибувших моряків, у наступному уникнути летальних завершень захворювання.
Необхідна розробка дієвих медико-екологічних прогнозів і подальше удосконалення
системи протиепідемічних заходів, що направлені на виявлення, діагностику і профілактику
природно-очагових захворювань, ареал яких знаходиться, як у екваторіальних широтах, так
і територіально пов’язаний з зонами функціонування МТК.
An important aspect in the complex of measures
for the establishment and functioning of the international transport corridors (ITC) is ecoepidemiological safety. The aim of the work was to study the epidemiological safety during
transportation of goods and passengers across the country, and measures of medical-biological
protection of the territorial security of ITC. In this paper we applied a retrospective
epidemiological analysis, statistical methods, there were analyzed 14 annual reports on infectious
diseases in the Central Sanitary Station for the Water Transport of Ukraine during 2000-2013.
According to WHO data 350-500 million people fall ill with malaria and over 1 million of them
die, 80 % of them are children. At the period under study there were 987 cases of imported malaria
registered in Ukraine, and the morbidity rate varied from 34 cases (in 2009) to 168 in 2003,
among them there were 101 persons from the maritime industry. The infected seafarers worked at
46 vessels, including 42 foreign-owned (91.3%), and 4 - domestic (8.7%). In 68 cases (67.6 %) the
disease developed during the voyage, in 33 cases (32.4 %) patients were detected on their arrival
home. In 83 cases (82.2 %) tropical malaria with severe course was registered, including 7 (8.4%)
fatal cases, and in 18 cases (17.8%) 3-day malaria has been diagnised. Ukrainian citizens (90.0 %)
were mostly infected when they visited countries of South-West Africa: Guinea, Liberia,
Cameroon, Nigeria, Benin. Conclusions. 1. It ha s been established that the true incidence of
malaria in seafarers is much higher than registered. Causes of high morbidity and mortality is the
lack of awareness of sailors by officers of the crewing companies: an epidemiological risk existing
on the route of the vessels, the need of constant prophylactic measures to prevent contamination.
Close cooperation of shipping companies with sanitary-epidemiological service on the water
transport, timely transmission of information may be this problem’s solution.