У статті систематизовано системи класифікації готелів за рівнем комфорту в
системах зірок, букв, «корон» та розрядів.
Виділено основні тенденції розвитку світового готельного ринку, серед них: розширення та диверсифікація асортиментного
ряду готелів; демократизація; спеціалізація;
тематичний туризм; диференціація та
лобіювання в рамках глобальних об’єднань;
індивідуалізація; використання інструментів маркетингових комунікацій для
формування та моніторингу ділової стратегії. Інноваційний потенціал готелів розглядається крізь контекст технологічних
інновацій, програм лояльності та екологічності. Розкрито інструментальний підхід
до комп’ютеризації дистрибуції готельних
послуг та автоматизації менеджменту
готелю. Ступінь екологічності оцінюється
за такими критеріями, як: рівень споживання води й електроенергії; обсяг атмосферних викидів; використання природних
ресурсів (обсяг спожитого паперу, канцелярського приладдя, мийних засобів, обладнання та інших матеріалів, структура
використання відновлюваних та невідновлюваних ресурсів); вплив хімічних засобів на
довкілля та здоров'я людини; викиди у воду;
обсяг відходів; імовірність пожеж, аварій та
інших надзвичайних ситуацій.
The main objective of the article is to determine the factors of implementation of world-wide approaches to the classification of services of the national
hospitality industry in the integration to introduce modern modern approaches to increase the level of service provision. The article describes the system of
classification of hotels by the level of comfort in systems of stars, letters, "crowns" and discharges. The main goal of the hotel industry enterprises is investigated as the provision of impeccable service, exceeding expectations of consumers; Be the leader in its seg-ment in its market. The main trends of the
world hotel market are highlighted. Among them: expansion and diversification of assortment of hotels; democratiza-tion; specialization; thematic tourism;
differentiation and lobbying within the framework of global unions; individualization; use of marketing communication tools for the formation and monitoring
of business strategy. The innovative potential of hotels is examined through the context of technological innovations, loyalty programs and environmental
friendliness. An instrumental approach to the computerization of distribution of hotel services and hotel management au-tomation is revealed. The degree
of environmental friendliness is evaluated ac-cording to the criteria: water consumption and electricity consumption; atmos-pheric emissions; use of natural
resources (volume of consumed paper, stationery, detergents, equipment and other materials, structure of use of renewable and non-renewable resources);
the impact of chemical agents on the environment and human health; emissions into water; amount of waste; the likelihood of fires, accidents and other
emergencies. Such hotel technological innovations are: the implementation of advanced information and telecommunication technologies; improvement
of the technology of providing hotel services; creation of new types of hotel services, models of hotel business; formation of strategic alliances; introduction
of modern forms of enterprise management. The trends of simplifying the booking of rooms, increasing control over income, expenses and occupation of
the personnel are fixed as accelerated. The implementation of such new organizational forms is proposed: eco-hotel, art-hotel, roller, flotilla, boat, hotelmuseum, hotel-castle, etc.
В статье систематизированы системы классификации гостиниц по уровню комфорта в системах звезд, букв, «корон» и разрядов. Выделены основные тенденции развития мирового гостиничного рынка, среди них: расширение и диверсификация ассортиментного ряда гостиниц; демократизация; специализация; тематический туризм; дифференциация и лоббирование в рамках глобальных объединений; индивидуализация; использование инструментов
маркетинговых коммуникаций для формирования и мониторинга деловой стратегии. Инновационный потенциал гостиниц рассматривается через контекст технологических инноваций, программ лояльности и экологичности. Описан инструментальный подход к компьютеризации дистрибуции гостиничных услуг и автоматизации менеджмента отеля. Степень экологичности оценивается по таким критериям, как: уровень потребления воды и электроэнергии; объем атмосферных выбросов; использование природных ресурсов (объем потребленной бумаги, канцелярских принадлежностей, моющих средств, оборудования
и других материалов, структура использования возобновляемых и невозобновляемых ресурсов); влияние химических средств на окружающую среду и здоровье человека; выбросы в воду; объем отходов; вероятность пожаров, аварий и других чрезвычайных ситуаций.