Діяльність моряків належить до надзвичайно складних і одночасно ризикованих професій, що висуває специфічні вимоги до плавскладу суден. Тривале плавання пов’язане з постійним перебуванням членів екіпажу в умовах обмеженого простору, монотонної діяльності, різкого звуження зовнішніх соціальних зв’язків, підвищеної небезпеки виникнення аварійних ситуацій тощо. Наукові дослідження показують наявність диференціації негативного впливу професійних стрес-факторів залежно від звань моряків далекого плавання. Мета – дослідження специфіки проявів тривожного реагування робітників морського торговельного і пасажирського флотів для визначення необхідності створення специфічних для даного контингенту системних заходів з охорони їх психічного здоров’я. Матеріали та методи. Протягом 2016–2019 рр. обстежено 120 робітників морського флоту України: 90 матросів, мотористів та ін. торговельного флоту, та 30 – пасажирського. Усі обстежені були чоловіками, громадянами України. Дослідження включало використання клініко-психопатологічного, психодіагностичного та статистичного методів. Результати. Значна частина рядового складу як торговельного, так і пасажирського флотів, мають прояви патологічного тривожного реагування переважно середньо-низької інтенсивності. Представники робітничих професій пасажирського морського флоту характеризуються більш інтенсивними проявами тривожної симптоматики, середня вираженість якої наближається до верхньої межі субклінічних значень, тоді як у представників торговельного флоту – до верхньої межі нормативних показників. Висновки. Отримані дані повинні враховуватись при розробці специфічних заходів психотерапії та психопрофілактики для даного контингенту, що становить перспективу даного дослідження.
The activities of seafarers are extremely complex and at the same time risky professions; they put forward specific requirements for the crew of ships. Long seagoing are associated with the constant presence of crew members in a confined space, monotony of activity, a sharp narrowing of external social relations,
an increased risk of emergency situations and etc. Scientific studies show the differentiation of the negative impact of occupational stress factors depending on the
ranks of long-distance sailors. Objective – to study the specifics of manifestations of anxiety reaction of workers of the marine merchant and passenger fleets to determine the need to create specific systemic measures to protect mental health for this contingent. Materials and methods. During 2016–2019 we examined 120 workers of the Ukrainian navy. Of these, 90 were sailors, minders, and other merchant fleet workers, and 30 were passenger fleet workers. All examined were men, citizens of Ukraine. The study included the use of clinical, psychopathological, psychodiagnostic and statistical methods. Results. A significant part of the deck ratings (workers) of both merchant and passenger fleets has manifestations of a pathological anxiety reaction, mainly of medium-low intensity. Representatives of the working professions of the passenger navy are characterized by more intense manifestations of anxiety symptoms, the average severity of which approaches the upper limit of subclinical values, while among the representatives of the merchant fleet it approaches the upper limit of normative indicators. Conclusions. The data obtained should be taken into account when developing specific measures of psychotherapy and psychoprophylaxis for this contingent, which is the prospect of this study.
Деятельность моряков относится к чрезвычайно сложным и одновременно рискованным профессиям, выдвигает специфические требования к плавсоставу судов. Длительное плавание связано с постоянным пребыванием членов экипажа в условиях ограниченного пространства, монотонности деятельности, резкого сужения внешних социальных связей, повышенной опасности возникновения аварийных ситуаций и тому подобное. Научные исследования показывают наличие дифференциации негативного влияния профессиональных стресс-факторов в зависимости от званий моряков дальнего плавания. Цель – исследование специфики проявлений тревожного реагирования работников морского торгового и пассажирского флотов для определения необходимости создания специфических для данного контингента системных мер по охране их психического здоровья. Материалы и методы. В течение 2016–2019 гг. обследованы 120 рабочих морского флота Украины 90 матросов, мотористов и др. торгового флота, и 30 – пассажирского. Все обследованные были мужчинами, гражданами Украины. Исследование включало использование клинико-психопатологического, психодиагностического и статистического методов. Результаты. Значительная часть рядового состава как торгового, так и пассажирского флотов, имеют проявления патологического тревожного реагирования преимущественно средне-низкой интенсивности. Представители рабочих профессий пассажирского морского флота характеризуются более интенсивными проявлениями тревожной симптоматики, средняя выраженность которой приближается к верхней границе субклинических значений, в то время так у представителей торгового флота – к верхней границе нормативных показателей.
Выводы. Полученные данные должны учитываться при разработке специфических мер психотерапии и психопрофилактики для данного контингента, что
составляет перспективу данного исследования.