У роботі автори аналізують існуючі теоретичні концепції щодо визначення понять інтернальності та екстернальності особистості. Звертають увагу на те що суб’єктивна локалізація контролю є набутою категорією особистості. Вказують на те, що у розширеному філософсько-психологічному трактуванні поняття відповідальності характеризує ставлення особистості до суспільства, в якому реалізуються вимоги, що пред'являються до неї в тій мірі, в якій це відповідає її обов'язку. Зазначено, що поняття локус контролю запропоноване американським психологом Дж. Роттером, і є стійкою
властивістю індивіда, що формується в процесі його соціалізації. Загальнопедагогічне обґрунтування процесу формування соціальної відповідальності з урахуванням закономірностей громадського розвитку була зроблена ще А.С. Макаренко в його концепції «відповідальної залежності», проте, на період сьогодення, незважаючи на широкий інтерес до цієї проблеми, закономірності формування і розвитку відповідальності в підлітковому і юнацькому роках залишаються поки що недостатньо вивченими.
In the work, the authors analyze the existing theoretical concepts for defining the concepts of internality and externality of personality. They point out that subjective localization of control is an acquired category of personality. They point out that in the extended philosophical and psychological interpretation of the concept of responsibility characterizes the attitude of the individual to the society, which fulfills
the requirements imposed on it to the extent that it meets its duty. It is stated that the concept of locus of control is proposed by the American psychologist J. Rotter, and is a stable property of the individual, which is formed in the process of its socialization. The general pedagogical substantiation of the process of formation of social responsibility, taking into account the patterns of social development, was made by
A.S. Makarenko in his concept of "responsible dependence", however, for the time being, despite the wide interest in this problem, the laws of formation and development of responsibility in adolescence and adolescence are still not well understood.