У статті з'ясовуєтьс стан англомовної професійної підготовленості майбутніх лікарів після проведення підготовки за експериментальною методикою. Представлено результати педагогічного діагностування досліджуваної проблеми у межахї освітного процесу медичних закладів вищої освіти.
The state of the English-language professional preparedness / proficiency of the future doctors after the
training based on the experimental techniques is revealed in the article. The results of pedagogical diagnostics of
the problem under study within the educational process of medical institutions of higher education are presented.
Upon completion of the experimental work on the English language training of the future doctors, the
controlling testing of the state of their proficiency was made. It was aimed at determining the proficiency levels of
the phenomenon under study according to the criteria: lingual, perception- and speech-centred, information- and
speech-oriented, reflexive and evaluative with the corresponding indicators. Here are the results obtained
according to the criteria of the English professional training targeted to the future doctors. In general, at the final
stage of the experiment, the results of the English-language professional preparedness of the future physicians were,
as follows: 21.62% of the EG (experimental group) students (10.14% prior to the experimental training course)
and 15.13% – the CG (control group) (21.16% prior to the experimental training course) showed the high level
(11.18% prior to the experimental training course), 38% demonstrated the sufficient level, 52% of the EG
respondents (14,86% prior to the experimental training course) and 25,00% – the CG (15,13% prior to the
experimental training course), 27,70% of the EG students (37,84% prior to the experimental training course) and
33,55% of the CG students (38.16% prior to the experimental training course) achieved the satisfactory level,
12.16% of the future doctors constituting the EG (37.16% prior to the experimental training course) and 26.32% –
the CG (35.53% prior to the experimental training course) demonstrated the low level.
Consequently, based on the results obtained, we came to the conclusion on the practicability of introducing
the experimental methodology of the English-language professional training targeted to the future doctors in the
process of studying at medical institutions of higher education.
В статье выясняется состояние англоязычной профессиональной подготовленности будущих врачей после проведения подготовки по экспериментальной методике.Представлены результаты педагогического диагностирования исследуемой проблемы в рамках образовательного процесса медицинских учреждений высшего образования. По завершении экспериментальной работы по англоязычной профессиональной подготовке будущих врачей был проведен срез состояния англоязычной профессиональной подготовленности будущих врачей. Предполагалось определение уровней сформированности исследуемого явления по разработанным критериям: языковой, перцептивно-речевой, информационно-речевое, рефлексионно-оценочный и соответствующими показателями. Приведем полученные результаты
по данным критериям англоязычной профессиональной подготовленности будущих врачей. В целом, на заключительном этапе эксперимента результаты англоязычной профессиональной подготовленности будущих врачей оказались такими: высокий уровень продемонстрировали 21,62% студентов ЭГ (экспериментальная группа) (было 10,14% )
и 15,13% – КГ (контрольная группа) (было 11,18%), достаточный уровень показали 38% , 52% респондентов ЭГ
(14,86%) и 25,00% – КГ (15,13%) на удовлетворительном уровне
27,70% студентов ЭГ (было 37,84%) и
33,55% – КГ (38,16% ) , на низком уровене12,16% будущих врачей ЭГ (было 37,16%) и 26,32% –
КГ (было 35,53%).
Итак, на основании полученных результатов приходим к выводу о целесообразности внедрения
экспериментальной методики англоязычной профессиональной подготовки будущих врачей в
процессе обучения в медицинских вузах.