У статті аналізується технологія відбору лексичного корпусу як одиниць дидактичного текстового матеріалу для формування умінь самостійного
читання (guided-unguided work) медичної літератури студентами-фармацевтами. Визначено базові
критерії відбору англійської фармацевтичної лексики (функціональність, уживаність, частотність,
тематичність та врахування професійної сфери
спілкування), які інтегрально корелюються із змістовими та процесуальними компонентами цільової
робочої програми навчання.
The paper presents the selecting technology of lexical thesaurus with professional potential as units of
the didactic textual materials for students-pharmacists
self-directed reading skills (guided-unguided work)
forming; grounded on the modern Ukrainian investigations analyzing and focused on the ESP teaching the key
selected criteria of English pharmaceutical vocabulary
(use and frequency, topicality, consideration of the professional communication sphere, functionality), which
integrally correlate with content and procedural components of the partial working program teaching have
been determined. Considered in the paper are: the formation of lexical awareness in reading throughout three
stages: introduction, whereby the students get acquainted with lexical units in and beyond the context, as well
as develop their lexical consciousness; training, which
promotes students’ automatic work with new vocabulary;
application in the process of reading and speaking; the
criteria for assessing the level of prospective pharmacists’ mastering professionally oriented English lexical
competence in reading, the accuracy of understanding,
the correctness of guessing the meaning of a lexical unit,
the adequacy of usage.